Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Tisdag 14 November 2017 - Avis

Premiär i Working Equitation (WE)

Copyright © Bejjan888™

Träningsvärken hade blivit något bättre, men stel var jag fortfarande. Frukosten var lika inbjudande som vanligt när man kom upp för trappan och passerade de kakelklädda hallväggarna in till matsalen. Vid kl. 08.00 var allt framdukat och man behövde definitivt inte gå ifrån bordet hungrig. Frukt, yoghurt, bröd, ost, skinka mm. Och naturligtvis kaffe och te för den som önskade det. Och den färskpressade apelsinjuicen var uppfriskande.

Patrícia flätar Deltas man.

A och M red varsin privatlektion med början klockan 09.00. Även om temperaturen ute steg upp till runt +20°C, så var det betydligt kyligare inne i ridhuset. Speciellt om man sitter still och inte rör på sig så mycket.

Med känslan av att det i alla fall inte kan bli värre nu, så satt jag upp på Infante igen, den bruna Lusitanohingsten. Det hade ju inte undgått Patrícias hökögon att det var just benen som jag var ”svag” i, och hon hade därför tänkt ut en övning för just detta. Så under min lektion låg fokuset på de tre konerna som hon placerat ut i en liten triangel. Det gick ut på att rida runt de tre konerna i 180° eller 360°. Det gällde alltså för mig att få Infante att runt konerna med hjälp av endast mina ben. Inte ställa eller böja hästen, utan med rak häst runda konerna. Med höger ben gick det ju hur bra som helst men sen när det blev dags för vänster ben… man kan väl säga att det är min svaga sida. Lägg sedan på träningsvärken på det, så har man ett perfekt recept på muskelkramp.

Efter en välbehövlig lunch vid ett-tiden, med soppa, korv och ris med grönsaker och en smarrig jordgubbstårta (eller var det en paj?), så tog vi en siesta på altanen i den, för oss, värmande solen. Huvudbyggnaden är franskinspirerad och byggdes på 1800-talet och varit i Nunos släkt sedan dess. Därefter har stallbyggnader, ridhus och andra byggnader byggts till under tiden fram till i dag.
Notera att portugiserna gick runt med tjocka tröjor och till och med tjocka jackor, medan vi svenskar satt med tunna linnen i solen och lapade i oss solljus. Jag är ingen stort fan av solen, men har börjat uppskatta den mer nu när jag under de senaste åren rest under just november månad för att just få lite sol och energi.

Vid 15.30 var det dags för första lektionen för eftermiddagen. Jag red först på Infante. Träningsvärken började ge med sig nu och det kändes betydligt bättre än igår. Både skänkelvikning och öppna utan problem och bra galoppfattningar. Lektionen avslutades med en övning inom Working Equitation (WE) som gick ut på att flytta en pinne mellan två tunnor, i galopp. Nu när man har varit och nosat lite på WE så verkar det ganska kul… och jag tror att hästarna tycker det är lite roligare också än att rida runt, runt i ett ridhus.

A och M red därefter sina privata ridlektioner. Det är väldigt lyxig att få rida privatlektioner på ridresor. Ofta får man rida i mindre grupper eller kanske två och två. Men eftersom det var bara vi tre under nästan hela veckan hade vi turen att kunna få rida en och en.

Middagen startade som tidigare under veckan vid 8-tiden på kvällen och började med soppa, sedan serverades friterade ägghalvor med typ ”vårrullar” och grönsaker och till efterrätt blev det fruktsallad och det som var kvar av gårdagens chokladkaka. Även denna kväll avrundades med lite biljard, denna gång mot A. Under kvällen var det ”bara” ett strömavbrott.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
11 veckor sedan
Indalsleden söderut
11 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
11 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon