Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Sista biten hem!

Copyright © Bejjan888™

Jag hinner ta en promenad till Svartviks Herrgård i det fina morgonljuset. Daggen ligger fortfarande kvar och solstrålarna börjar sakta värma upp. Sågverket var som ett eget samhälle, med kyrka, skola, jordbruk, affärer och bostäder. Djuren behövde tak över huvudet, spannmål och grönsaker lagras.

Herrgården byggdes omkring 1820. Här bodde disponenter och direktörer under alla epoker i Svartviks historia.

Intill Herrgården byggdes flertalet flyglar som inhyst hästar, kor, grisar, drängar, kuskar och fungerade även som förråd, vedbod och dass.

Svartviks kyrka stod klart 1851 med folkskola på övervåningen. Själva kyrktornet byggdes till under 1870-talet. Kyrkans utseende idag, fick den under en ombyggnation 1917.

Frukost serveras vid 08:00 på morgonen. Det är fullt när jag kommer in i frukostrummet. Det är en fantastisk frukost som dukats fram och jag tar lite extra för att hålla mig mätt till dess att jag kommer hem.

För idag är det sista etappen på körschemat och jag räknar med att komma hem till Uppsala på tidig eftermiddag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
4 veckor sedan
Indalsleden söderut
4 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
4 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon
4 veckor sedan
Äventyret fortsätter!
4 veckor sedan