Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 13 November 2017 - Avis

Hemsk träningsvärk

Copyright © Bejjan888™

Det var med viss svårighet man tog sig upp ur sängen denna morgon. Musklerna ville inte fungera som jag ville och vissa rörelser gjordes inte utan att grimasera. Hade slarvat med förberedelserna inför denna ridvecka. Jag hade fokuserat mycket på att stärka upp bålen men inte lika mycket på benen. Så det var där, i benen, som träningsvärken nu satt. Jag tror inte att stretching hade kunnat förebygga detta… jag hade helt enkelt slarvat och var otränad inför denna resa – punkt.

Frukosten var framdukad till klockan 08.00 och på altanen utanför fönstren satt påfåglarna och putsade sig. Då och då kikade de in genom fönstren och tittade nyfiket på oss i undran om de kanske kunde få någon brödbit.

Första ridlektionen började klockan 09.00. A och M red varsin privatlektion för Patrícia innan det var dags för mig. Stel som ett kylskåp satt jag upp och det var ju liksom bäddat för en mindre lyckad ridlektion. Att rida med träningsvärk var och är inte att rekommendera. Jag red dessutom Xileno igen, en väldigt känslig häst, som naturligtvis kände av att jag var stel och hans obekväma arbetstrav gjorde ju inte saken bättre. Så mer än detta behövs inte sägas om denna lektion ;)

Lunch vid 13.00. Likt de tidigare måltiderna så var denna inte sämre på något sätt. En varm god soppa, som följdes av kött med ris, strips och grönsaker och som avslutning någon form av vaniljkräm och mango samt fruktsallad till efterrätt.

Eftermiddagens lektioner startade vid kl. 15.30. A red först så hon skulle hinna ut och springa efter ridlektionen och innan det blev mörkt. Snacka om hurtig, om man känner sig pigg och orkar springa efter en dag med 2 timmar dressyr? Därefter var det dags för mig och denna gång på Diamante. Diamante, en mörkbrun Lusitanohingst med en liten vit stjärna i pannan, ägdes av Nuno (ägare av gården). Min träningsvärk hade ju inte blivit särskilt mycket bättre under dagen, så varken min sits eller skänkel var där den skulle. Så ännu en lektion utan framgång.

Efter en lång varm dusch och försök till lite stretching (ha ha, som om det skulle hjälpa nu??) så smakade det gott med middagen som serverades vid kl. 20.00. En god, varm soppa som förrätt, kyckling med hemgjort potatismos och grönsaker som huvudrätt och därefter fruktsallad och chokladkaka. *mums*

Kvällen avrundades med biljard. På nedervåningen fanns ett biljardbord som vi gäster fick använda. Jag spelade mot M. Under den tiden hann det bli strömavbrott. Herdade Pero Viegas drivs idag av dieselaggregat för att generera ström till gården. Men under vinterhalvåret när vattnet ska värmas, allt mer el till lampor och element behövs, blir aggregatet överbelastat och det blir elavbrott. För det mesta så var strömmen tillbaka inom en minut, men det skulle inte vara så himla roligt att rida i ridhuset och det helt plötsligt blev kolsvart. Men vad jag förstod så har Nuno redan beställt för att dra in elledningar till husen på gården och redan betalat upp emot €50 000 och då har inte ens arbetet börjat med att dra elledningarna inne på hans marker ännu.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
11 veckor sedan
Indalsleden söderut
11 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
11 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon