Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 22 Augusti 2014 - Santiago

Giftiga Corner Spiders

Copyright © Bejjan888™

Vaknar åter igen upp till ett ganska kyligt väder här i Santiago. Lyxade till det med ännu en liten sovmorgon. Största uppgiften för idag var att försöka få tag i två nya batterier till min bagagevåg eftersom de gamla batterierna var slut. Och det var ju inte vilka batterier som helst utan CR2032, ni vet de där platta batterierna. Jag chansade på att de skulle ha sådana batterier på Jumbo, som annars verkar ha allting. Men icke. Jag försökte på ytterligare en större affär men utan resultat. Så jag provade gå ner på våningen längst ner på Costanera Center och lyckades hitta på en liten affär där de hade rätt sorts batterier. Mannen i affären pratade dessutom hygglig engelska så det var enkelt att få just den sort jag behövde. Sen, eftersom jag redan var i Costanera Center, letade jag efter ett par nya skor. De skor jag hade med mig hit till Chile var ett par skor som jag köpte i New York för ett år sedan och var nu rätt slitna. Synd eftersom jag gillade dem. Men det var nu dags att kasta dem och ersätta dem med ett par nya. Jag hittade på ett par Merrell-skor som det var rea på. Grymt sköna att gå i (vilket är huvudsaken när det gäller skor) och av funktionsmaterial som andades… så det blev ett köp där.

Senare på eftermiddagen mötte jag upp min chilenska kompis och vi hade egentligen inga planer för vad vi skulle hitta på utan bara ha trevligt sällskap helt enkelt. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och jag kommer inte ens ihåg hälften av det. Men när det började mörkna så hade vi hunnit med en vända till San Cristóbal Hill (inte hela vägen upp) och sedan på tillbakavägen köpt oss en varsin Empanada. Jag som ändå är rätt kräsen när det gäller mat gillade ändå den Empanada (med kött) som jag köpte. Riktigt gott och det värmde i det kyliga ruggiga vädret. Ordet Empanada kommer från spanskans och portugisiskans verb empanar vilket betyder ”att vira runt något”. Empanada är ett bröd eller en deg med en fyllning. Rätten togs till Chile och Sydamerika av kolonisatörer och är fortfarande populära.

Jag passade även på att fråga min kompis om de mest farliga djuren här i Chile som jag borde passa mig för. De har tydligen en dödligt giftig spindel här i Chile, the Corner Spider som man ska akta sig för… det kan ju vara bra att veta så man är uppmärksam på sådana saker även inomhus. En liten brun spindel som ofta sitter hörn (enligt namnet). Spindeln är vanlig i hela Sydamerika och finns numera över hela världen. Men ändå vill man ju inte ha en sån "liten vän" med sig hem i resväskan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
14 veckor sedan
Indalsleden söderut
14 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
14 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon