F14-Tomcat - en riktig pärla!
Copyright © Bejjan888™
Det finns typ ingenting att se i Phoenix, som turist, så vi hade nattens boende endast som en "pass through". Så vi körde direkt vidare söderut mot Tucson. Någonstans mellan Phoenix och Tucson stannade vi till vid ett affärscentrum, där de hade outlet med en massa märkeskläder. Vi shoppade loss inne på GAP. Jag köpte bland annat en tunn långärmad vit tröja, som jag kände att jag skulle behöva nu inför ridveckan. För så här mycket sol kommer min hud aldrig att klara av, även om jag har SPF 50!
I Tucson var det VARMT, skulle tippa på en +37°C i skuggan. Vi stannade till vid Pima Air & Space Museum. Jag hade nämligen mejlat och frågat museet om de hade något F14-Tomcat där. Och jodå, fick jag till svar, de hade ju faktiskt TVÅ stycken. Så överlycklig betalade jag in mig på museet och började leta febrilt efter dessa två plan. Den första Tomcaten stod inomhus i Flight Central Hangar. Så en massa foton på mig och Tomcaten blev det. Jag gick ut och började leta efter den andra F14-Tomcat som de enligt uppgift skulle ha. Men till min besvikelse hittade jag aldrig den andra. Och när jag frågade personalen så såg de ut som frågetecken allihopa. Vaddå två? Vi har väl bara en? Så jag antar att den person som svarade på mitt e-mail inte kunde se skillnad på en F14-Tomcat och en F15-Eagle. Visst de påminner väldigt mycket om varandra, men om man jobbar på ett flygmuseum, ska man inte kunna se/veta skillnaden då? Jag bara undrar... Andra intressanta plan att skåda; MIG-29, Cobra, Mohawk, Blackbird och rymdfarkoster. Dessutom hade de enskilda hangarer med äldre flygplan än så, bland annat från första och andra världskriget. Ute på gården hade de även transportplan och kommersiella flygplan till beskådning.
Efter lunch besökte vi en galleria med alla möjliga affärer, bland annat Victoria's Secret. Innan vi åkte därifrån köpte vi Frozen Yoghurt. Det var riktigt gott! Det svalkade skönt i värmen. Sedan var det dags att checka in på hotellet bredvid Tucson Int'l Airport och lämna tillbaka bilen innan kl. 19.00. Flygplatsen var inte särskilt stor och det var väl skyltat var vi skulle lämna tillbaka bilen. Det tog inte mer än 5 min att gå från flygplatsen och tillbaka vårat hotell. Vi behövde ju inte bilen något mer, eftersom personal från ranchen skulle komma och hämta oss med transfer vid vårat hotell dagen efter. På kvällen passade vi på att ta ett kvällsdopp i utomhuspoolen. Även fast solen i princip hade gått ner var det jättevarmt ute (och i poolen)!
Det finns typ ingenting att se i Phoenix, som turist, så vi hade nattens boende endast som en "pass through". Så vi körde direkt vidare söderut mot Tucson. Någonstans mellan Phoenix och Tucson stannade vi till vid ett affärscentrum, där de hade outlet med en massa märkeskläder. Vi shoppade loss inne på GAP. Jag köpte bland annat en tunn långärmad vit tröja, som jag kände att jag skulle behöva nu inför ridveckan. För så här mycket sol kommer min hud aldrig att klara av, även om jag har SPF 50!
I Tucson var det VARMT, skulle tippa på en +37°C i skuggan. Vi stannade till vid Pima Air & Space Museum. Jag hade nämligen mejlat och frågat museet om de hade något F14-Tomcat där. Och jodå, fick jag till svar, de hade ju faktiskt TVÅ stycken. Så överlycklig betalade jag in mig på museet och började leta febrilt efter dessa två plan. Den första Tomcaten stod inomhus i Flight Central Hangar. Så en massa foton på mig och Tomcaten blev det. Jag gick ut och började leta efter den andra F14-Tomcat som de enligt uppgift skulle ha. Men till min besvikelse hittade jag aldrig den andra. Och när jag frågade personalen så såg de ut som frågetecken allihopa. Vaddå två? Vi har väl bara en? Så jag antar att den person som svarade på mitt e-mail inte kunde se skillnad på en F14-Tomcat och en F15-Eagle. Visst de påminner väldigt mycket om varandra, men om man jobbar på ett flygmuseum, ska man inte kunna se/veta skillnaden då? Jag bara undrar... Andra intressanta plan att skåda; MIG-29, Cobra, Mohawk, Blackbird och rymdfarkoster. Dessutom hade de enskilda hangarer med äldre flygplan än så, bland annat från första och andra världskriget. Ute på gården hade de även transportplan och kommersiella flygplan till beskådning.
Efter lunch besökte vi en galleria med alla möjliga affärer, bland annat Victoria's Secret. Innan vi åkte därifrån köpte vi Frozen Yoghurt. Det var riktigt gott! Det svalkade skönt i värmen. Sedan var det dags att checka in på hotellet bredvid Tucson Int'l Airport och lämna tillbaka bilen innan kl. 19.00. Flygplatsen var inte särskilt stor och det var väl skyltat var vi skulle lämna tillbaka bilen. Det tog inte mer än 5 min att gå från flygplatsen och tillbaka vårat hotell. Vi behövde ju inte bilen något mer, eftersom personal från ranchen skulle komma och hämta oss med transfer vid vårat hotell dagen efter. På kvällen passade vi på att ta ett kvällsdopp i utomhuspoolen. Även fast solen i princip hade gått ner var det jättevarmt ute (och i poolen)!
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Sista biten hem! 14 veckor sedan |
Indalsleden söderut 14 veckor sedan |
På strövtåg i Vilhelmina 14 veckor sedan |
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon 14 veckor sedan |
Äventyret fortsätter! 14 veckor sedan |