Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 12 Maj 2014 - Bad Gastein

Upp till Nassfeld/Sportgastein

Copyright © Bejjan888™

Upp tidigt till frukosten för att hinna med dagens vandring till Nassfeld/Sportgastein (1589 möh). Vi tog oss längs Kaiserin-Elisabeth-Promenade som går från Bad Gastein till Böckstein. Idag var det lite kyligare i luften och när vi började gå in i Nassfeldertal började det komma några regnstänk. Men som tur var slutade det efter några minuter. Vandringsstigen går längs Nassfelder Ache med stundtals branta partier… men den storslagna naturen och vackra omgivningen gjorde att man glömde bort hur många höjdmeter som vi skulle klara av (589 höjdmeter på 5 km). Ju högre vi kom desto mer snö blev det på marken omkring oss och himlen sprack upp och solens strålar värmde i de skogsfria partierna längs stigen. De snötäckta alptopparna stoltserade på vardera sida om dalen och man fick nästan nypa sig själv för att försäkra sig om att det inte var en dröm.

Efter halva vägen kom vi fram till Kesselfall med en gammal bro som byggdes av ryssarna i början av första världskriget. Efter cirka en kvart kom vi till Nassfeld Lange Brücke. En smal bro i trä och på den här höjden låg det 1-2 dm snö på marken. Så det var liksom bara att pulsa på! Som tur var hade jag impregnerat mina vandringsskor lite extra så jag skulle klara eventuella regnskurar/snöfall utan att bli blöt om fossingarna.

Men så efter 3 timmar kom vi fram till Nassfeld/Sportgastein. Och så vackert! Det var helt klart värt mödan att ta sig upp, måste jag säga. Solen sken mot en i princip klarblå himmel och de snötäckta bergsmassiven radade upp sig i horisonten. Efter lite fotande av omgivningen upptäckte vi till vår besvikelse att restaurangen här uppe var stängd. Så vi bad om skjuts ner till Böckstein igen. Man kan väl lite grovt säga att vandringen upp (som tog oss 3 timmar) tog i princip 3 minuter ner till Böckstein med bil

Åter i Böckstein hittade vi en restaurang där vi köpte lunch. Sen gick vi tillbaka till Bad Gastein längs Gasteiner Ache (på Graukogelsidan). Innan vi nådde Hotel Salzburger Hof stannade vi till och köpte glass. Efter att ha kikat på bilderna så var det ändå Coupe Dänemark som lockade mig mest… och jisses vad god den var! Den innehöll vaniljglass, grädde, rån och varm chokladsås – MUMS! Väl tillbaka på hotellet duschade vi och bytte om och vilade lite innan middagen. Plötsligt öppnar sig himlen och de ösregnar utanför. Tack och lov att det inte regnade under vår vandring! Lite tur ska man ju ha också ;) Vid kl. 18.00 gick vi ner och åt middag. Menyn för dagen var: salladsbuffé, dillmixad ärtsoppa med räkor, Wasabi-lax med saffranspotatis till varmrätt, ostbuffé och dessert som bestod av vaniljglass, kola och mandelflarn. Bandet som underhöll vid gårdagens middag underhöll även ikväll. Men ikväll var det betydligt äldre låtar som jag knappt kände igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
19 veckor sedan
Indalsleden söderut
19 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
19 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon