Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 28 April 2023 - Stari Bar

Stari Bar

Copyright © Bejjan888™

Idag verkar det bli en riktigt slapp dag. Hittar en solstol perfekt under ett träd med lagom skugga. Blir kvar vid poolen i solstolen fram till lunch.

Efter lunch tar jag och några medresenärer en busstur till Stari Bar, den gamla delen av staden Bar. Det går en buss som börjar sin tur precis vid vårat hotell och slutar i Stari Bar. Helt perfekt. Men det tar ändå 55 minuter enkel resa.

Stari Bar är en liten by i sydvästra delen av Montenegro på sluttningen av Londša Hill på berget Mount Rumija. Det är en fin liten by med kullerstensgator, stadsmur och vackra hus. Inte mer än så.

Vi slår oss ner och fikar en stund innan vi tar bussen tillbaka till Čanj. Här ska världens äldsta olivträd finnas som är 2600 år gammalt. Trädet producerar fortfarande oliver och skyddas av den Montenegrinska regeringen. Oljan som produceras av trädets oliver kostar 15 000 SEK per liter, om man nu tycker att det är värt det.

Jag och en god vän pratar lite om att kanske anmäla oss till en dagstur till Albanien om några dagar. Jag menar varför inte? Vi är ju ändå så himla nära, geografiskt sett alltså. Problemet är ju valutan i stå fall. Albanien är ju varken med i EU eller har Euro. Men vi kommer inte fram till något beslut utan beslutar oss för att fundera vidare lite till.

Min gode vän och jag, intar middagen ute på restaurangens altan. Även denna kväll blir det en fin solnedgång som åtnjuts med cocktails från baren.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
8 veckor sedan
Indalsleden söderut
8 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
8 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon
8 veckor sedan
Äventyret fortsätter!
8 veckor sedan