Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 8 December 2024 - Flores

Öliv!

Har haft en mycket produktiv förmiddag. Efter en god frukost nere vid sjön så har jag hunnit med en del.

Hittat bankomat för mer cash Check!
Fixat SIM-kort check!
Bokat upp mig på tripp till Tikal i morgon Check!
Dryga 6 kilometers promenad Check!

Så nu sitter jag här glad och nöjd och försöker peta ned några rader på paddan om vad som hände igår.

Efter sedvanliga frukostbestyr,så var det dags att ta sig bort för avfärd mot Guatemala och Flores som blev mitt första stopp där. Färden mot målet gick i början mest över ganska platt mark som då och då mest påminde om sumpmark. Vi passerade huvudstaden Belmopan , men några kilometer utanför, och där någonstans började landskapet bli lite mer kuperat. Likaså började man se lite mera boskap och hästar utefter ängarna. Gränsstationen mot Guatemala bjöd inte på några större överraskningar, mer än att Belize krävde oss på 200 spänn i någon slags miljögifter. Hade kanske varit bättre att kräva den vid ankomst?

Nåväl, vid gränsen fick vi fortsätta med samma buss, men vi bytte chaufför. Tvivlar på att vår nya chaufför hade någon som helst vana av att köra. Han slirade enormt länge på kopplingen varje gång han växlade och ibland fick han inte i växlarna alls. En gång så missade han helt ett av dessa fartgupp med följden att bussen tog ett häftigt skutt och vi passagerare flög omkring hejvilt i bussen. Lyckligtvis var det ingen av oss som skadade oss även om jag kände att huvudet slog emot taket lite grann. Följde färden via google maps då och då och blev lite fundersam när han svängde av huvudvägen och satte kurs upp mot Tikal. Blev orolig att han skulle lämna och hämta passagerare även där, då vi i sådana fall skulle komma fram väldigt sent. Men han for bara några kilometer norrut till ett litet samhälle och släppte av några fransmän som skulle dit. Så tidsförlusten blev försumbar.

Någon halvtimme senare så var vi framme och blev avsläppta där den lilla staden Flores huserar ute på en pytteö i en insjö. Hade mitt boende inlagt på Google maps, så det var inga problem att hitta trots ingen internet. Hyr enkelt och jämfört med Mexiko och Belize, billigt här. Ett litet rum, med två enkelsängar att välja på. Men eget badrum och ett kylskåp på rummet. Värdinnan pratar ingen engelska och min spanska är lika dålig, men det löser sig nu när jag har internet och kan översätta.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allting löser sig.
4 timmar sedan
Vid sjön Atitlan.
2 dagar sedan
Dags att dra.
4 dagar sedan