Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 14 December 2024 - Antigua Guatemala

Dags att dra.

I morgon eftermiddag vinkar jag adjö till Antigua och drar tre timmars bussresa västerut till San Pedro vid sjön Atitlan. Där ska vara väldigt vackert och fridfullt. Här har jag när jag åker varit fyra nätter, men jag känner att det hade räckt så bra med bara tre. Antigua är inte särskilt stort, cirka 60.00 bor här, och även om här är fint så finns det inte så mycket mer att upptäcka av gamla spanska barockhus och övrigt.

Med Antiguas popularitet bland turister så har naturligtvis kommit att prisbilden på restauranger och kafeer är lite högre än normala priser för landet. Vilket i.o.f.s gäller för de flesta av orterna jag besöker. Men det finns botemedel för det! Inte långt från mitt hospedaje har jag hittat en stor marknadsplats där man säljer allt möjligt krimskrams, men där det också finns ett stort antal matserveringar att välja bland som ger dig möjlighet att äta till ett betydligt bättre pris än vad restaurangerna nere på byn erbjuder. Det är inte alltid som det finns en meny, så då får du peka och hoppas på det bästa, men det brukar i regel bli alldeles utmärkt. Idag åt jag en köttgryta med saffransris och gräddstuvade grönsaker med en öl till för dryga 50-lappen. Min frukost som jag numera håller som det viktigaste målet under dagen, kostar jag dock på mig lite mer så det intas nere på byn.

Igår tog jag mig en promenad upp till en populär utsiktsplats som heter Cerro de la Crus och där du har en bra vy över hela staden med den slocknade vulkanen Agua i bakgrunden. Det är en bra uppförsbacke upp till platsen, men naturligtvis inget mot den tio dagars trek som Stefan och jag gjorde upp till Anapurnas basecamp i Nepal för massvis med år sedan. Men eftersom tiden gått och jag blivit äldre så tog jag det lugnt och stilla och tog ett par vilopauser. Det fanns två olika vägar att ta sig upp till utsikten, men jag är glad att jag valde den som google förordade, för när jag återvände ned så tog jag den andra och upptäckte att det valet hade inneburit en betydligt brantare vandring.

Vi höres från San Pedro/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Syster_b:
Tack syrran! Guatemala är riktigt trevligt. Hälsa alla!
Postat 2024-12-14 21:51  Anmäl
Syster_b säger:
Vilket äventyr du är med om
Sköt om dej och ha det gott
SysterB
Postat 2024-12-14 20:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allting löser sig.
4 timmar sedan