Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 7 December 2024 - Belize City

Kolonialstad.

Eftersom jag aldrig badade så hade det räckt bra med två nätter ute på Caye Caulker. Den tredje dagen gick mest åt till att trampa samma små sandvägar som jag tidigare bekantat mig med.

Den första morgonen på ön så unnade jag mig en riktig frukost på ett café. Kaffe, juice och toast med äggröra. Men det var dyrt. Över 150 spänn gick det på och sådana extravaganser kan jag inte kosta på mig varje dag. Så de följande morgnarna så uppsökte jag ett litet bageri och inhandlade några brödstycken och intog frukosten på rummet. Kaffe stod hotellet för ute i korridoren, vilket är vanligt på kinesiska hotell. Ekonomiskt så var det som natt och dag.

Köpte mig också en biljett med färjan till fastlandet och den gamla koloniadstaden Belize City. Den avgick igår och med mig tryggt ombord. Överfarten tog inte ens en timme och när jag väl var framme så var det bara fyra minuters promenad till mitt boende. Ett litet sovrum, delat badrum och ett gemensamt kök med ytterligare ett rum. Men där har det inte funnits någon gäst på de här dagarna så jag har kunnat stöka som jag har velat. Men det är samma pris här som på mitt fantastiska rum hos kinesen på ön.

Idag har jag spenderat till att utforska den före detta huvudstaden. På förmiddagen höll jag mig på norra sidan av den flod som rinner igenom och delar staden i två halvor. Den norra sidan kallas den nya staden, men består mest av olika bostadsområden och en del lite flottare hotell uppe norra delen av kustområden. Där hittade jag också ett grönområde där tydligen flygpionjären Charles Lindberg ska ha landat 30/12 1927. Han landade på en liten plätt som uppifrån, enligt honom, ska ha sett ut som en poloplan.

På eftermiddagen så tog en av tjejerna som driver stället med mig på en biltur så jag fick se den södra sidan också. Staden är inte särskilt stor, cirka 70.000, men helt klart störst i landet. Det bor bara ungefär en halv miljon i pyttelandet, som ändå till ytan bara är näst minst i Centralamerika. Minst är El Salvadore.

Jag nämnde förut att staden är före detta huvudstad. Det beror på att vid en av orkanerna (1961) så förstördes Belize City så svårt att man beslöt att bygga en ny huvudstad ( Belmopan). Men Belize City är fortfarande det kommersiella och industriella navet i landet. Som jämförelse kan nämnas att i Belmopan bor det numera mindre än 30000.

Bara någon minuts promenad från mig så finns ett kontor varifrån det avgår en buss till Flores i morgon klockan 12.30. Till den bussen köpte jag mig en biljett redan igår och jag tycker det ska bli trevligt att se vad det landet har att erbjuda. Betydligt billigare än både Mexiko och framför all Belize räknar jag med. Men först ska jag precis som idag unna mig en god frukost till ett skapligt pris i Belizemått. Hittade ett café där jag får en god dubbeltoast med bacon och ägg samt kaffe för en femtiolapp ungefär. Taget alla dar i veckan.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Belize var en engelsk koloni fram till 1981.
Postat 2024-12-07 18:53  Anmäl
Marita59 säger:
👍
Postat 2024-12-07 07:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allting löser sig.
7 timmar sedan
Vid sjön Atitlan.
2 dagar sedan