Stöd Ukraina

Gsouls blogg

Söndag 1 Oktober 2006 - Peking

Observationer

Häromdagen spenderade jag en dag på stan med Selles skotske kompis Mark då Selle skinnade svenska staten på pengar med konsultarbeten på Exportrådet.
Mark tog mig till en gigantisk marknad där man sålde bla kött och fisk till restauranger. De har ett lite annorlunda sätt att hantera mat här än vad vi är vana vid antar jag. Kött fanns det i mängder och i olika storlekar och former. Allt uppradat på stora bänkar där man bara behöver peka på vad man vill ha. Fläsk, biff, ko, lammhuvuden, fårmage, grisfötter...ja, you name it.

Svårt att beskriva vad man såg så ni får njuta av bilderna istället.
Lite senare tog Selle mig med för att handla på närmaste Konsum (fast det heter inte heter Konsuum här). Därinne var det massa kineser. Väldigt många av dem stod och skrek då de tydligen försökte få folk att köpa just deras produkt. Tänk er nån på ICA som står och gormar om att det är rea på Mamma Scans köttbullar och en annan som står 2 m därifrån och skriker "Köp 3 Billys och betala för 2"!!!!

En dam hade tom sin cykel med sig in då hon använde korgen på styret till att lägga varorna i. Fiffigt.
En kille med rullgrillor på fötterna var anställd för att snabbt åka iväg och kolla priser när ev meningskiljaktigheter uppstod vid kassorna.
Jag gick bara runt och log...

----------------------------------------------------------------------------------------------

Samira (hannasamira@hotmail.com) kommenterade måndag 23 oktober 2006
Fotos fantasticos!! Köttmarknaden skulle min pappa älska...då han är "köttmästare"..ha..ha....
Väntar ivrigt på att följa denna dokumentär!
Miguel är nu i down under och jag åker till Sydney, troligtvis i mitten av december.

Regniga hälsningar från Madrid,
Kramar Samira

Yoyye (yoyye_@hotmail.com) kommenterade torsdag 19 oktober 2006
Tjena gubben. hoppas allt är bra med dig och att det bara är brist på datore som gör att det är glest med reseinfo. =) Ville mest kolla läget och samtidigt bara säga att nu har Yoyye Jr ploppat ut i alla fall. =) Take care killen...vi hörs.

saraochtilda kommenterade torsdag 19 oktober 2006
HallÅ du!! TÄnkte bara skicka en liten hÄlsning fran Tibet! HÄr e riktigt mÄktigt, himalayas snÖtÄckta toppar, tibetanska munkar o pilgrimmar som vallfÄrdar. Dock kallt som fn, sucktar efter indiens strÄnder. Om ett par dar beger vi oss till everest base camp pÅ dryga 5000 meters hÖjd.

HA D BRA!! kramar frÅn oss

Jimbo (jimmy@mohlin.nu) kommenterade måndag 16 oktober 2006
Kina = Organiserat kaos!!

Du ser ut att ha det riktigt bra! Fet avis... fortsätter läsa!

Gillar dina kött bilder... Bra kvalle på foto-mobilen! Jag antar att du har många sköna foton i SLRen som vi inte får se nu.

Vi åkte på liknande blåsning med cykelgubben.

PS. Missa inte sommarpalatset!

Du missar inget här, same same... not diffrent!

::Fridens::

caster (hanscastergren@hotmail.com) kommenterade fredag 13 oktober 2006
HEJ! ! !
Nu har jag äntligen hittat hit, till dig min stora gunst!
HaHa.. verkar vara smått annorlunda där borta i ASien.

Va ett tag sen jag såg dalen lira.. tyvärr, men känns som de inte har den där riktigt, riktigt snygga burväktaren som behövs för att jag ska kunna komma... ..till miatchen ;o)

Jag får försöka komma in hit flera ggr, dina bilder är ju underbart uppiggande!

Hoppas du har det bra! Ta hand om dig!

PuzZ!

Stålle (peter@travelpartner.se) kommenterade tisdag 3 oktober 2006
Good morning Beijing..... Where are you my friend... vill läsa lite mer av dina sköna berättelser, väntar med spänning på nästa inlägg. ha det Pete

Markus (rannerboy@gmail.com) kommenterade måndag 2 oktober 2006
Tjena, Kostas! Du ser ut att ha det riktigt härligt måste jag säga. Kul att läsa dina små rapporter och kolla på bilder. Det verkar ju minst sagt vara några saker som fungerar lite annorlunda där borta... :-)

Stålle (peter@travelpartner.se) kommenterade måndag 2 oktober 2006
Dags att byta ut morgonmackorna tror jag...... skönt med lite sällskap på skrivbordet :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet