Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 12 November 2024 - Guadalajara

Mysig stad.

För en stad av den här storleken (5,5 miljoner i metroarean) så märks det inte nämnvärt. En mycket trevlig mysig stad tycker jag mig ha hittat, utan att den för den skull bjuder på några hisnande höjdpunkter. Det här är nog så nära en mexikansk medelstad jag kommer att hitta, förutom då att den är större än de allra flesta.

Kom då hit i förrgår efter bussturen, som förresten skedde med en fullt utrustad buss där man t.o.m. kunde kolla på film. Hann med två stycken, Guardians of The Galaxy och den sista Indiana Jonesrullen. Väl framme så tog jag mig en bulle till mitt hotell och installerade mig. Hotell och hotell förresten, Hostal Hidalgo är egentligen mer ett vandrarhem, men de tillhandahåller ändå ett enkelrum för mig med badrum och t.o.m. en balkong i söderläge.

Första kvällen så höll jag mig i närheten av bygget och utforskade de närmaste omgivningarna. Gott om cafeer och restauranger är det, så jag behöver inte gå hungrig eller törstig. På bottenplan i vår byggnad finns det en pizzeria med drycker och det har blivit mitt vattenhål i byn.

Har mest tagit det lite lugnt här i staden, men har naturligtvis också tagit mina promenader för att ta lite foton av det jag hittar.

Google maps är bra på många vis och brukar ofta guida mig runt var jag än är. Men det går inte helt att lita på den tjänsten. Mest beroende på att företag och tjänster läggs ned eller flyttar och glömmer att meddela Google. Hände mig idag att jag sett på maps att det fanns en shuttlebuss ut till flygplatsen och jag promenerade dit för att kolla upp det. Väl framme så hittade jag ingenting så jag frågade två unga grabbar om de kände till tjänsten. Men icke, den har nog varit nedlagd i många år. Tillbaka på boendet så frågade jag portiern om bästa sättet att ta sig ut dit och först så nämnde han nog uber. Men en stund senare så kom han på att det ligger en tågstation bara en kort bit bort, så jag knallade över och frågade en av spärrvakterna där om man kunde ta sig ut till flygplatsen den vägen. Jajamän fick jag till svar. Linje 2 tar dig ut och det kostar bara 10 pesos. Alltså 5 svenska riksdaler, vilket är ett fynd. Sedan får jag väl se i morgon hur väl den uppgiften stämmer? Kanske kommer jag hela vägen fram, Kanske stannar tåget några kilometer före?
Mitt flyg lyfter inte förrän 14.30 imorgon så jag har i vilket fall gott om tid på mig.

Nästa destination blir Cabo San Lucas längst söderut på Bajahalvön. Sol och bad är det som gäller där och kanske någon valsafari.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mysig stad.
2 dagar sedan
Mot nya mål.
4 dagar sedan
Mycket att se.
5 dagar sedan