Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 20 December 2024 - La Libertad

Långsam färd.

Det blev en lång dag igår. Uppe redan strax före 04.30 då min transport skulle avgå klockan 05 på morgonen. Den var i skaplig tid så jag behövde ej vänta så länge. Där vi häromdagen for nedför i serpentinsvängarna så klättrade vi nu uppför, men det var kolmörkt så man såg inte något som berättade om om utsikten ned som vi gick miste om. När det väl började ljusna så var vI redan ute på motorvägen och på väg tillbaka mot Antigua.

Väl framme i min förra stad så blev vi avsläppta väldigt centralt och jag som skulle vidare till El Salvador blev tillsagd att vänta på ett café därifrån min nya buss skulle avgå vid 10-tiden. Men då klockan bara var drygt åtta så passade jag på att göra ett besök på mitt gamla frukostställe och få börja dagen på ett bra sätt.

Min nästa färd skulle som sagt avgå omkring tio på förmiddagen, men klockan blev drygt elva innan den slutligen dök upp för att hämta mig. Vi var dock inte många ombord på den, jag och två tjejer som skulle till Santa Ana i västra El Salvador. Så jag misstänkte att vi kanske måste in i Guatemala City och hämta fler passagerare, men gudskelov så slapp vi detta då det hade gjort färden flera timmar längre än vad den redan blev. Trafiken runt Guatemala City, Santa Ana och San Salvador är ganska knäckande med långa köer av stillastående trafik och detta förlänger restiden enormt. Men efter att ha släppt av tjejerna så kunde min chaufför slutligen släppa av mig vid mitt hotell nere vid Stilla Havskusten.

Klockan blev åtta innan jag var framme och inkvarterad, så det var inte läge att gå ut på några strövtåg. Nöjde mig med att ta ett par pilsner och lära känna några av mina grannar innan det var dags för kudden någon timme senare.

Fick mig en riktigt stadig frukost rör mindre än 60 spänn nu på morgonen. En hel hamburgare i toast, en massa sallad och några stekta ägg samt kaffe. Nästan väl mastigt, men gott. Knallade sedan ned till stranden som ligger bara 200 meter bort. Svart vulkansand är det som är vanligt i de här delarna av regionen. Både Gutemala och El Salvador har massvis av gamla vulkaner, varav en del fortfarande är aktiva. Vulkaner har jag dock bekantat mig med tidigare under mina resor och har blivit för bekväm för att klättra uppför alltför branta backar.

Vattnet här håller en alldeles lagom temperatur, varmt och omfamnade, men ändå lite svalkande. Vilket är skönt när man legat och solat en timme. Vulkansanden här är väldigt finkornig, så den packar sig väl på stranden, men i vattnet flyttar vågorna runt den hur lätt som helst. När vattnet bara eller ankelhögt eller så, så är det inga problem med att se botten, men så fort det blir knähögt så ser du inte den längre på grund av sanden och det blir även en massa gropar på botten som vattnet gröpt upp så rätt vad det är så kliver du helt plötsligt ned i en av dessa. Gäller att vara beredd och parera annars tappar man snart balansen. Lite längre ut bryter vågorna och blir till skum som kommer rusande mot dig. Kommer den med full fart så får man dyka under annars så slås man omkull av kraften. Har inte vågen hunnit bryta ännu så dyk rätt in i den så klarar man den också. När man väl passerat där vågorna bryter så har man en ganska bra badupplevelse. Hit är det många som åker till stränderna runt om för att surfa. Har själv aldrig testat och i takt med att balanssinnet blir sämre med åren så tror jag att jag släpper den biten. Men när jag ska in till stranden igen, så tar jag gärna och följer med en våg en bit.

Hotellet jag bor på har även en pool. Inte särskilt stor, men helt ok för att hoppa i och njuta i några minuter.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Långsam färd.
6 timmar sedan
Allting löser sig.
3 dagar sedan
Vid sjön Atitlan.
5 dagar sedan