Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 22 December 2024 - La Libertad

God Jul!!

Nöjde mig med toast, stekta ägg och bacon samt kaffe igår på frukosten då hamburgaren kändes lite väl mastig. Knallade lite senare ned till centrum av den här lilla staden och kollade lite hur här såg ut. De håller på och gör iordning ett område nere vid havet som de kallar för Surf City. Ett par ordentligt långa betongpirer ut i havet där det blir cafeer, affärer och lite allt möjligt. Några restauranger som kändes väldigt påkostade var redan färdiga och längst ut på den pir som de hunnit längst med hittade jag en liten presentbutik där de hade vykort. Hittade också ett postkontor som hade frimärken så här ska jag kunna få mina hälsningar ivägsända utan problem.

Vid Surf City ligger även en trevlig fiskmarknad, med massvis med firrar i olika format. Trevligt att vandra runt där en stund och spana in godsakerna.

Köket här på boendet stänger redan vid tre fyra så vill man ha något att äta efteråt så får man ta sig till någon av de andra restaurangerna i området. I fredags så gick jag bara tvärs över gatan till närmaste bygge och provade där. Beställde in något som sades vara stekta fiskbitar med lite sallad och tortillabröd som värmts upp så det blivit hårt och segt. Kände att det var fisk, men inte särskilt gott. Vid bordet bredvid så satt ett gäng gubbar som tydligen suttit där sedan de slutade jobbet. De fyra gubbarna hade tydligen delat på en back öl, d.v.s. 6 var och var lite lagom lulliga när de gick hemåt. De var trevliga och ville gärna försöka prata med mig, men kunde ingen engelska och min spanska är ju som den är. Men det finns teckenspråk och vi förstod nog varandra ändå.

Igår kväll så knallade jag bort till shacken på beachen. De flesta av dem såg stängda och övergivna ut när jag var nere och badade i fredags, men nu när helgen är här så har många av dem bemannats och är i full gång. Stället jag valde ut, var nog ett av dem som var öppet även i fredags så det var ganska välbesökt av surfare. Fick mig en köttbit med strips och sallad och det gick väl att skölja ned med en pilsner, men fick mig inte att hoppa högt av glädje.

Idag så fick det bli stranden igen efter frukost. Var kvar lite längre idag och tog mig en lång promenad som avslutning. Tillbaka på boendet så hade jag möjligtvis tänkt mig att hoppa i poolen en liten stund. Men den såg inte alls inbjudande idag. De hade haft i en massa salt i den och vattnet såg grumligt och grönt ut.

Skippade det och gick in och duschade istället. En hamburgare hann jag med innan köksan gick hem för dagen och nu på kvällen sitter jag och umgås med ett Schweiziskt par som kom igår.

Nu är det mindre än 2 timmar innan Julafton påbörjas hemma i Sverige, så jag passar på att önska all familj, vänner och bekanta en riktigt God Jul! /Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Allting löser sig.
8 timmar sedan
God Jul!!
3 dagar sedan
Långsam färd.
6 dagar sedan
Allting löser sig.