Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Tisdag 28 Juni 2016 - New York

Man lär sig nåt nytt varje dag...

Copyright © Bejjan888™

Vi började dagen med att ta tunnelbanan söderut till Flat Iron Building. Byggnaden var på sin tid en av de högsta byggnaderna i New York med sina 20 våningar när den stod klar år 1902. Ytterligare en våning byggdes till tre år senare. Flat Iron Building är ett av New Yorks mest kända landmärken och ikoner, tack var sitt karakteristiska utseende. Därefter tog vi samma tunnelbana fast i norrgående riktning till 49:e gatan och Gray Lines biljettkontor. Det var hög tid att hämta ut bussbiljetterna till morgondagens shoppingtur till Woodbury. Efter att det var fixat hade vi inte så mycket mer planerat för dagen. Vi började gå in mot Times Square och passerade Madame Tussauds Wax Museum och kände spontant att det kunde vi ju besöka. Problemet var ju bara den gigantiska kön som ringlade sig utanför. Eftersom jag besökt museet för tre år sedan så visste jag ju att det fanns VIP biljetter med så kallat ”express line”. Men för att fixa biljetter behövde vi ju tillgång till WiFi, vilket fanns på McDonalds som låg vägg i vägg. Så efter lite trixande med att få e-biljetter så kunde vi bara slinka förbi kön och gå raka vägen in till museet.

Även om det fanns en del nya vaxdockor så var majoriteten desamma som för tre år sedan. Men vad hade jag förväntat mig? Nytt denna gång var dock en 4D-film ”Super Heroes” som ingick i biljetten. Men med värdelösa 3D-brillor, en hoppande stol, nedsprutad med vatten och diverse annat som skulle göra upplevelsen ”4D” så blev jag inte särskilt imponerad. Filmen skulle nog ha haft en åldersgräns på ”max 12 år”.

Vi strosade vidare längs New Yorks gator och bestämde oss för lunch på en italiensk restaurang. Ganska snart insåg jag att jag besökte just den här restaurangen för tre år sedan också. Och då dök varningsflaggan upp – se upp för vitlöken! De har jättemycket vitlök i sin mat. Som tur är får man välja och braka bland deras buffé och kan på så vis ta bara sådan mat man tycker om. Men ändå lyckades jag ta en kyckling med så pass stark panering att jag helt enkelt fick ge bort till brorsan. Jag gillar kyckling, men det här var alldeles för stark för mig.

Från Times Square är det relativt enkelt att ta tunnelbanan ut till Long Island, vilket vi också gjorde. Här kommer man från den livliga stadstrafiken och kan slå sig ner på en parkbänk och se en ganska maffig skyline över New York. En liten paus innan vi åkte tillbaka till Manhattan och hotellet. På eftermiddagen ville min bror besöka en Game Stop-butik som låg en gata från vårat hotell. På markplan fanns en massa tv-spel och dataspel. Ingen överraskning med tanke på butikens namn. En trappa ner fanns en annan butik, Think Geek. Där fanns prylar och annat för samlare, leksaker, t-shirtar, elektroniska prylar mm. Stora teman var såklart Star Wars, Pokémon, Star Trek, Game of Thrones etc. Så fort man kom ner för trappen var det som att komma in i en annan värld. Tänk Comic Book Store i tv-serien Big Bang Theory. Fast i denna butik fanns allt annat utom serietidningar och böcker.

I ett hörn fanns en fullstor Storm Trooper, i ett annat hörn fanns Darth Vader. Första tanken var… OMG?! Finns det sådana här butiker, på riktigt??? Ha! Man lär sig nåt nytt varje dag ;) Medan min bror smälte in i butiken kände jag mig mest malplacerad. Skyltar överallt som ”geeks enter here”, ”join in – geek out”, det var liksom geeks överallt.

Men det slutade med att jag köpte en lampa i form av BB8, den söta lilla droiden från Star Wars filmen; The Force Awakens. En film som jag för övrigt inte skulle ha sett om jag inte blivit bjuden ;)

Nu var vi vrålhungriga och det var hög tid för något att äta. Vi strosade runt längs avenyer och gator och hittade till slut på en trevlig liten irländsk pub som var lagom stor och som inte spelade för hög musik heller. Det gick liksom att föra ett samtal utan att skrika. Riktigt god mat och trevlig personal och det var inte svindyrt heller (hit gick vi flera gånger under veckan). Kvällen avslutades med en varsin Tequila - botten upp!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
13 veckor sedan
Indalsleden söderut
13 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
13 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon