Klockan är halv nio på kvällen och jag är just hemkommen från en storhandling på Carrefour. Det finns mataffärer i vårt område, men vid storhandling försöker jag att ta mig till Carrefour, som ligger i Mall of the Emirates ( där den stora inomhusbacken är) eller Geant, beläget i Ibn Battuta Mall. Både är ca 15 min körning, ( om det inte är kö som det var ikväll, som det oftast är....). De större mataffärerna har öppet till 24 på kvällen, så man behöver inte stressa. Det är väldigt många människor ute på Mallsen på kvällarna... Jag tänkte på hur snabbt man vänjer sig vid livet här nere. När jag kommer fram till kassorna så kommer det en man och plockar upp varorna på bandet, sedan packar han ner dem och, om du vill, så kör han vagnen för dig ut till
bilen och packar in... Om han inte gör det så är det oftast någon annan som rycker ut när de ser mig komma och hjälper till med inpackningen...Ja, betala får jag göra själv... Väl hemma så är det inte helt omöjligt att man har hjälp även här, att bära in, packa upp.... Ja, jag vet - skönt... Det samma gäller faktiskt på bensinstationerna, du kör fram bilen, vevar ner rutan och beställer " Fill her up, pls". Sitter i den svala bilen, väntar och tittar på alla fina bilar runt omkring. (Jag har inte sett många bilar som är äldre än 2 år i Dubai...) , betalar när det är klart och kör iväg. Vill du så tvättar de gärna rutorna när du väntar. Apropå att handla, det är väldigt färgglatt och sött i allt här nere - det har tagit en stund att översätta handlingslistan hemma till här.... Det pågår en diskussion i samhället om ett stort problem här nere - diabetes. Jag förstår det, tittar man i matlådorna som barnen har med sig så är det sött, sött, sött. Barnen får "belöningar" både på skolan, hos doktor iform av godis - gärna supersött och chockrosa....