Stöd Ukraina

Gsouls blogg

Torsdag 26 Oktober 2006 - Ha Long

Halong Bay

Galna Hanoi.

Jag har nu spenderat 10 dagar i Hanoi. De 9 senaste kvällarna har jag dansat satan pa denna makalosa Tranceklubb jag hittade, New Century tillsammans med de lokala gangstrarna.
Vi tar det från början dock...

Vi ankom Hanoi med flyg från Hue tidigt torsd morgon. Utan något hotell bokat promenerade vi runt i värmen och blev blåst av den ena slyngeln efter den andra. När de kommer fram till en på gatan så har de självklart rum för 5 USD/natt. När man sedan följer med dem till hotellet så har de rummen precis tagit slut men vi har ett annat för 10 USD. Sådär höll det på tills vi tröttnade och hittade ett billigt hotell. Det var ju billigt för att jag och Robert fick bo under ett plåttak i annexet som nån jävla Stig H Olsson.

Anyway, vi skulle ändå bara spendera en natt där eftersom vi dagen därpå planerade att ta en tur i denna fantastiska slags skärgård som heter Halong Bay. Vi bokade resan via en resebyrå som lovade en fantastisk båt, underbar "seafood", flera timmar kajaking bland alla klippor, bad i massor och 2 hela dagar ombord på båten och en natt. Det skulle helt enkelt bli en upplevelse för livet. Fantastiskt.

Dagen D börjar med att en liten minibuss hämtar oss på hotellet. Eftersom vi checkade ut tog vi med oss våra ryggsäckar. Chauffören verkade helt oförstående till att vi över huvud taget behövde något slags baggage med oss. Bussen var anpassad till millimetern för 12 pers så det blev givetvis lite diskussion och stök ang baggaget men det gick till slut. Vi satt sedan i denna lilla varma trånga minibuss i 3 tim (med undantag för det obligatoriska 20-min stoppet vid butiken som av en händelse säljer massa turist-krafs) innan vi kom till Halong Bay och hamnen där dessa fantastiska romantiska båtarna utgick ifrån.

Det första som slog mig när vi kom fram var att det faktiskt GÅR att skapa ett trafikkaos till sjöss. Det var kanske 300 båtar vid hamnen i ungefär 5 ojämna rader ut från hamnen.
Alltså, en del fick kliva ombord påen båt, gå rakt igenom den och fortsätta över till nästa för att ta sig till den båt de bokat.
Inte för att jag vet hur någon visste vilken båt de hade bokat då infon var minst sagt bristfällig för att inte säga obefintlig.

Well ok, visst kan det gå till på detta sätt men det var lite roande att se hur båten närmast kajen var den som hade mest bråttom att komma iväg och han skulle verkligen försöka ta sig igenom alla andra båtar för att komma iväg först. Greek-styley....

När vi äntligen hittar vår pråm och kommer iväg ser det ut som att vi har hamnat mitt i Whitbreads startfält eller nåt. ÅTänk er 300 båtar som alla knappt är halvfulla med folk (de tar ca 12-16 folk) och alla rusar iväg för att komma först till första stoppet vilket är en liten grotta på en närliggande ö.
Samma stressande scenario framme vid ön. Kliv AAAAAV. Kliv PÅÅÅÅ! Lite som Sällskapsresan när de ska ta kort i fotoautomaten. Allt annat än lugnt och fridfullt som utlovat alltså. Nåväl, jag börjar vänja mig vid att saker skiljer sig en aning från vad som utlovats numera.

På båten igen seglade vi vidare genom detta faktiskt fantastiska landskap. Massa klippor som bara reser sig rakt upp ur vattnet. Vi låg mest på däck och spanade.

Vi kommer fram till något som är som en slags flytande bostad. Massa såna fanns det. En liten stuga på en flotte och massa fiskodlingar runtom. Sådär bor de tydligen.
Där fick vi kajaka lite (20 min) och sen bada lite (10 min) för sen skulle vi stressa vidare. Vi låg tydligen efter täten. Vattnet var galet varmt by the way, fick i efterhand höra att det ska vara ganska förorenat :)

Vi kom efter några timmar fram till något som verkade vara vår viloplats för natten och vi kastade ankar i en liten stilla och tyst bukt. Underbart md tystnad då vi tänkte sova på däck för att spana in soluppgången morgonen därpå.

Vi avnjöt den utlovade seafood-buffen som bestod av en (1) stekt fisk rakt upp och ned och lite ris. Fantastiskt. Rismiddag för mig alltså.

Efter det tänkte vi att nu kan det bli kul att sitta på däck och snacka lite med folk och umgås. Yeah right, kl var 19, nästan alla hade gått och lagt sig och kvar var vi i ryggläge på däck och lyssnade på IPOD-musik. Jag tyckte dock att det skulle bli riktigt skönt att sova i total tystnad för första gången på mycket länge. Tydligen glömde jag helt bort Murphys Law.

En annan båt dyker upp alldeles bredvid oss ca kl 21 och drar igång sin jävla A/C som kräver en egen motor som står på hela natten.

Motorn gjorde att man inte fick så mycket sömn men å andra sidan var man uppe tidigt för att se den fantastiska soluppgången. Den var säkert helt fantastisk också men i vårt fall gick den upp bakom ett stort berg och vi såg därmed inte mycket av den.

Dag 2 var egentligen inte mycket mer än en transport tillbaka och vi var i hamn redan kl 12 för att äta lunch och sedan åka hem igen.

Jaja, vad mer kan man begära än att man i alla fall har fått se detta fantastiska landskap....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kung Konstantin kommenterade söndag 12 november 2006
Hanoi var som sagt grymt kul. Kande mig dock som varsta tonaringen da jag rackade ner pa den dar dockteaterna och vagrade kolla in den nar alla andra sade att det var ett maste. Ingen Alban i Hanoi daremot Emilia (it's a big big world) overallt.
Vad ar det du korkar upp i vinterkylan, varm choklad? :)

Jimbo (jimmy@mohlin.nu) kommenterade söndag 12 november 2006
Kina och speciellt Vietnam har varit en lång läsning av Déjà vu. Härligt att återuppleva det genom dig... Tinar upp en nu när vintern knackar på dörren och ekorrhjulet snurrar på som hårdast.

Speciellt kul att Hanoi passade dig, min favvostad i Vietnam as well. Har du hunnit gå på water puppet teatern?

BTW. Spelade de Dr Alban "Its my life" på grott ön i halong bay?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet