Stöd Ukraina

Gsouls blogg

Lördag 28 Oktober 2006 - Hanoi

Galna Hanoi

Tillbaka i Hanoi var det dags att ta farväl av Gaus, Roms och Brumund Dal då de skulle fortsätta leta efter Dr Drövel på annat håll. Själv ville jag se vad Hanoi hade att erbjuda.

Jag tog in på Backpackers Hanoi Hostel vilket drivs av 2 roliga Australiensare. De hade lite barbecues och lite annat roligt på gång i veckorna så det var ett trevligt ställe och man träffade massa folk. Jag snackade med några lirare på takterassen och vi bestämde oss för att gå till en klubb jag blivit tipsad om som skulle spela bra musik, Trance alltså. En lirare gick igång direkt och bräkte om vilken grym dansare han var och att han alltid står kvar längst på golvet och det ena och det andra och visst, kan ju vara kul med nån som jag tänkte jag.
Det visade sig senare att det enda han var bra på var att bräka...

Vi börjar kvällen med en middag på ett ställe som är en ganska fin restaurang men som tar hand om gatubarn och utbildar dem inom restaurangbranschen. En god idé alltså och vi var ett gäng som tänkte att vi kunde bidra med något samtidigt som vi äter. Efter några vilseledande manövrar (ofrivilliga) hittar vi restaurangen. In kliver vi, 10 luffare i slitna piratkopierade kläder bland äldre västerlänningar i kostymer som äter.

Maten och servicen var utmärkt och när det är dags för dessert drar jag mig till minnes (som den grek jag är) en brödkorg jag skymtade på väg in. Jag frågar snällt om man kunde få lite av det goda brödet som dessert och de kollar snett på mig men fixar det. In kommer korgen, jag kastar mig över brödet (små söta frallor) och tar en tugga. Jag tittar sen på brödet jag har i handen och ser en skvadron med små myror krypa ut ur det. Jag bestämmer mig snabbt för att inte äta mer.

Vi drar iväg till klubben och finner en tämligen sjysst Tranceklubb som jag verkligen inte hade förväntat mig här i Hanoi. Jag kliver in och tittar från övervåningen ner på ett kokande dansgolv. Perfektionissimo tänker jag och börjar moonwalka nerför trappan och spejar efter utrymme att electric-booga på.
Jag hittar min plats i ett hörn bredvid högtalarna och börjar genast dansa och observera. Vakten bredvid mig observerar mig och min dans och bara skakar på huvudet.

Ganska snabbt inser jag att något är skumt med detta ställe. Massa unga Vietnameser som har tillräckligt med pengar för att beställa in flaska efter flaska med Hennessy. Hennessy verkar vara för Vietnameser vad Cristal är för Puff Daddy och 50Cent, ingen Pripps Blå här inte. En del är så utslagna så att de ligger på bordet (eller baren) och sover men vakterna bara övervakar utan att ingripa. Många andra sitter ner vid bord och bara skakar på sina huvuden i takt med musiken (Selle, shake-your-head-drug). Jag misstänker att det här måste vara maffians tillhåll och man bör därför iaktta försiktighet.
Som tur är ser jag så vänlig ut och är alltid glad så jag blev kompis med lirarna i baren och vakterna ganska fort.
Eller så var det bara så att de garvade hårt åt mig när jag dansade...

Efter denna kväll var jag fast på detta ställe. Eftersom allt annat här i Hanoi stänger senast kl 01 och det här var enda klubben med bra Trance så har jag nu genomfört ett intensivt 5-timmars aerobicspass 9 kvällar i rad. Damn I'm slim !!!

Dagarna förflöt ute på gatorna runt sjön, på museum eller på internet i ett desperat försök att få över mina låtar från en DVD till min nyinköpta mp3-spelare. Aleks, faaan om jag ska lyssna på dig igen. Du anar inte vad jag har gått igenom.

Jag besökte bla resterna av Hoa Lo-fängelset som byggdes av fransoser för länge sen men som senare användes till att hysa tillfångatagna Amerikaner under Vietnam-kriget. Lite propaganda-aktigt fanns det foton på väggarna av amerikaner i stil med, "Här utför Amerikanerna idrott på fängelsegården", Här läser de brev från hemma", Här får de nya kläder" osv. De får det att låta som att det var ett scoutläger.

En populär sysselsättning verkar vara att gymnastisera runt sjön som finns här. Spela badminton, jogga (ibland baklänges, på allvar) eller bara hoppa in i någon av dessa utomhus-gumpings som finns. Helst skall dessa aktiviteter tydligen utföras i pyjamas.

Ute på gatorna är det ett konstant oljud från trafiken jag bara inte kan beskriva. Det är helt galet hur mycket en människa kan använda tutan om han bara vill.
Och Vietnameser vill, tro mig.
Det kommer moppar från alla håll, hela tiden, överallt. Trots detta är det faktiskt bara att kliva ut i gatan, ha siktet inställt på vart man ska och hålla ett jämnt tempo utan att tveka. Mopedisterna kör otroligt nog runt dig, de tutar gärna men det blir ingen kroppskontakt.

Här i Hanoi finns det också moppetaxi som erbjuder det gamla vanliga (i samma ordning) fast de här i norr har även ett lockrop om man befinner sig tex på andra sidan gatan. De sätter handen vid munnen som en strut och säger Ho-Ho. Som en uggla liksom. Intressant...

En kväll på klubben frågade jag DJ:n om en låt han spelar varje kväll, jag ville bara veta vem artisten var. Han blev så glad när jag frågade om den och förklarade att det var hans egna remix på nåt gammalt kinesiskt så han brände en cd och gav mig nästa kväll. Lite roligt.

Samma kväll kommer en bred kille i hästsvans och ett stort leende (han ser ut som Van Dammes motståndare i Bloodsport, fast plus leendet) fram till mig och säger något och drar mig i armen bort mot några bord där bara Vietnameser har tillträde och där gangstrarna sitter. Först tror jag att det är "spöa-en-västerlänning-kväll" men killen tar min flaska öl jag har i handen och kastar iväg den och istället häller han upp Hennessy (som inte alls är gott men jag vågar inte säga nej) och så garvar han högt och skålar och sveper.

Sådär har han fortsatt de sista 4 kvällarna, introducerar mig för skumma typer, snackar Vietnamesiska i 190 och häller upp den där jävla Hennessyn. Jag fick av DJ:n veta att han är nån slags chef på stället och han gillar mig. Kan vara bra med såna kontakter.

Efter 10 dagar I Hanoi var det dags att vila och kurera min Hanoi-tinnitus så jag bokade en biljett till Laos, landet där tom Formel 1 går långsamt om man ska tro alla som varit där...

PS. Hittade detta några månader efter att jag kommit hem till Sverige.
Lite humor.... =)
http://vietnamnews.vnagency.com.vn/politics-laws/law-justice/164173/police-raid-...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aleks (varken syster, bror eller grek) (heineken@spray.se) kommenterade måndag 20 november 2006
Vafaan vafaan!!
Om jag känner dig rätt så kan det vara lika svårt för dig att få ut mp3 ur en rak pinne som från en mp3-spelare. Din bror förstår nog vad jag menar....
Hur svårt kan det vara?
Kunde inte discjockeyn hjälpa dig?
Eller så kanske den där viet-maffian kan skaka fram nåt skönt coverband som kan ströva runt med dig & spela önskningar åt dig i bästa Bregovic stil?
Har jag nånsin haft fel?! =)

alex (kompisen inte jugge, utan greken) (alexkoliopanos@hotmail.com) kommenterade fredag 17 november 2006
Ela malaka, tagga ner med att mingla med yakuza, har hört att de e snälla grabbar :)
kom precis hem från Maidens konsert, rocka OK, men inte mer :( 7 månaders väntan for nothing.
mer bilder killen, du e helt galen, jag vet vad du ska göra när du kommer hem ;)
peace bro!

alex

Dimmi(Bror) (dimmi@unibase.se) kommenterade fredag 17 november 2006
Kan det stället varit bättre än Red Stones i Pramanta?

Syster (rasalex@hotmail.com) kommenterade måndag 13 november 2006
Din "konst" har kommit! Köpte du den efter ett pass på klubben??Dess budskap verkade lite väl djupt för att vara din stil...
Hanoi verkar vara en skitkul stad och jag skulle glatt byta ut mörka, kalla Sthlm mot vilket ställe som helst i Vietnam (eller nån annanstans där man får en skymt av solen...).

Vad har snubben med Kinakläderna tagit vägen? Kan du efterlysa honom?

Fortsätt njut av ledighet och mycket sol.

Markus (rannerboy@gmail.com) kommenterade måndag 13 november 2006
Hahaha, det verkar som att du hittat rätt på den där klubben! Det är väl bara en tidsfråga innan chefen bjuder hem dig på efterfest...

Du får se till att åka nån annanstans och äta upp dig snart. Jag menar, "ett intensivt 5-timmars aerobicspass 9 kvällar i rad"... det kan ju inte vara mycket kvar av dig snart.

Ha det!

Samira (hannasamira@hotmail.com) kommenterade söndag 12 november 2006
Det låter som ett fantastikst ställe!!! Här i Madrid är det oxå bra om man känner chefen..men det det är nog inte som i Hanoi..ha..ha....Kul läsning som vanligt!

Kram
Anmäl
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet