Efter att ha spenderat 6 dygn på lilla Rabbit Island ( Koh Tonsay) så är det nu dags att dra vidare ut på nya äventyr.
Kom hit i fredags via dagbuss från Pnom Penh. Avståndet är inte så långt, så det blev inte mer än dryga tre timmar. Mestadels slättland även om man ser en del berg, både i öster och väster. Mycket jordbruksmark naturligtvis, men även en och annan liten stad att passera. Väl framme i Kep så tog jag mig ut till piren och fick omgående tag i en båt ut till min ö.
Ön är som sagt var inte särskilt stor och det mesta av bebyggelsen är koncentrerad till huvudbeachen. Där finns 7 stycken
bungalowställen, med tillhörande restauranger. Jag hade bokat in mig på en av dem och det råkade vara vid den som båten lade till. Så det var bara att installera sig direkt. Första natten fick jag hålla tillgodo med en äldre hydda, med huktoalett. Men då jag skulle stanna 6 nätter så fick jag dagen därpå byta upp mig till en nyare och större bungalow med sittoa. Inte för att det spelar mig någon större roll då jag är ganska bekväm även med den gamla varianten. I den nyare hyddan så fanns det också eluttag så man kunde ladda telefon och platta. Upptäckte då jag skulle göra det på kvällen att jag glömt kvar laddkablar och allting i mitt hotellrum i Pnom Penh. Så det har varit en minimal användning av både tablet och telefon de här dagarna och här i Kep kunde jag heller inte hitta nya laddare.
Annars har det varit perfekt här. Visserligen har här regnat en del, men det har mest varit på sena eftermiddagar, kvällar och nätter, så jag har ändå fått en del tid för sol och bad. Jag är lite öm i en fot, så jag har inte promenerat så mycket som jag brukar. Men jag tog mig ändå och knallade iväg till en annan strand där snorklingen skulle vara skaplig. Jodå, jag hittade lite koraller, men inte särskilt färggranna och heller inte så värst mycket fisk. Tyvärr en syn som blir vanligare världen över.
På en sådan här liten ö, finns inte så mycket att göra. Sola, bada, äta, sova och att umgås med andra resenärer. En och annan Angkor ( en av de lokala ölsorterna) slinker naturligtvis ned.
Nu är jag då ändå på väg att lämna. Sitter i Kep och väntar på en buss som ska ta mig till Sihanoukville.
/Conny