Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 1 Mars 2019 - Alleppey

Bågen hämtad.

I onsdags så var det då äntligen dags att hämta bågen. Den var då klar med den störtbåge jag valt att få monterad där fram. Nu är det här Indien och trots att jag varit väldigt noga med att påpeka att jag behöver ett köpekontrakt i mitt namn och ett försäkringsbrev, även det i mitt namn, så visade det sig att allt stod i Binus namn. Det innebär att Binu och jag måste leta upp en jurist för att skriva ett köpekontrakt mellan oss. Det är förmodligen ingen stor sak, men det är så typiskt med sådana här överaskningar i sista stund.

En annan sak. Jag köpte mig häromdagen en hjälm. Kan ju vara bra att ha när man ska köra motorcykel tänkte jag. Det visade sig nu att med bågen så följer det med en hjälm. Hade kanske varit bra om de talat om! Men ok, Binu har ingen hjälm så han kan få min nyinköpta.

Nåväl, klar var min Bullet och efter överlämningsceremonier med nyckelöverlämning och utkörning på röda mattan, med serpentiner och hurrarop, så var det dags för de 25 kilometrarna mellan Chertala och Alleppey. Jag körde och Binu satt på bönpallen och guidade mig genom stadstrafiken.

Precis som i Sverige så får man en provisorisk första registrering och nummerskylt. Så igår så tog Binu och jag och drog till ett registreringskontor för att fixa en ny registrering. Binu, som vet hur saker fungerar, hade stämt träff med en agent från kontoret, så det gick ganska kvickt att få de papperen i ordning. Därefter skulle vi dock till ett annat ställe för att få motorcykeln identifierad. Där var det en lång kö med diverse fordon. Allt från lastbilar, bussar, personbilar, motorcyklar och skotrar. Det tog ett par timmar, men sedan var det vår tur att visa upp motornummer och chassinummer. Sedan ska det tydligen dröja en vecka så kommer skyltar och nya registreringspapper med posten.

Har även hunnit med att skaffa mig indiskt SIM-kort till telefonen. Kommer att vara nödvändigt när jag så småningom kommer att navigera mig runt i Indien via googlemaps. Så de av er som försöker ringa eller skicka textmeddelande till mig, kanske får vänta tills jag har hunnit byta till mitt svenska. Vilket jag nog oftast ska försöka göra när här är kväll. På det här sättet slipper jag också trycka bort alla de försäljare som hela tiden ringer.

För flera månader sedan så fick jag via Burmesiska ambassaden i London en lista på touroperators i Myanmar, som numera är det officiella namnet på det landet. Om man ska åka genom Myanmar, så får man inte göra det själv, utan måste ha eskort genom landet och det får man via dessa touroperators. Jag har sänt email till alla på den listan jag fick utan att få svar från någon. En del av dem studsade också tillbaka som onåbara. På gatan här utanför hittade jag en resebyra och har via dem fått en ny kontakt att prova. Så får vi se hur det går.

Om några timmar är det dags att ta mig till mitt vattenhål, baren på Royal Park hotel, för en matbit och något drickbart till den. Det är också ett bra ställe för att följa dagens VM-stafett via expressens livesida. Kan väl aldrig tro att herrarna lyckas lika bra som damerna igår, det var en riktig höjdare, men man kan väl kanske blanda sig i bronsmatchen.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Systerb:
Hej syrran!

Ja, festlikt värre var det, och kul. Snart slut på allt krångel också och dags att dra vidare endera dagen förhoppningsvis. Vilket behövs då jag har många visum att fixa.

Stor kram och hälsa alla.
Postat 2019-03-03 15:51  Anmäl
Systerb säger:
Hej bror. Ojojoj, vilken festlig överlämning av cykeln det blev. Men mycket krångel också. Tur att du har tålamod. Ett stort lycka till nu med resten
Systerb
Postat 2019-03-03 15:31  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Tjena Stefan!

Ja, nu verkar det mesta lösa sig till slut. Mest med hjälp av Binu dock. Den här handlaren var inte mycket att lita på, t.o.m. Binu har tröttnat på honom. Heja VIK. Hälsa postfolket.
Postat 2019-03-02 15:09  Anmäl
Postis19 säger:
Härligt att det verkar närma sig avmarsch. Hoppas att Indiska postverket sköter sej, hela posten Hallsta är engagerade i ditt projekt. Lyckönskningar från alla.
Postat 2019-03-01 13:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skärpning flygbolag.
16 timmar sedan
Äntligen på väg!
1 dag sedan
Hemma.
30 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.