Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 25 Oktober 2019 - Galiny

Ampi – the Grumpy

Copyright © Bejjan888™

”Hängde” på låset till frukosten vid 08.00 för att hinna till samlingen i stallet vid 08.30. Förmiddagens lektion var hoppning och min häst var Ampi. Hon var ganska liten, strax över gränsen för D-ponny, kanske 1,55 meter i mankhöjd – inte mer. Hon hade lite humör i boxen och var nog inte så himla sugen på att gå en lektion idag. Så hon fick smeknamnet Ampi – the Grumpy av mig. Hon gjorde ingenting, men la öronen bakåt och ville markera lite.

Med mig på ryggen såg Ampi nästan ut som en ponny och hon hade inte direkt något vägvinnande steg i varken i skritt eller trav. Så jag ställde in mig på ytterligare en lektion i seghetens tecken. Men ack så fel jag hade… för när vi väl började rida an mot hinder så blev det fart på henne. Full kareta! Jag fick bromsa henne för att få in tillräckligt många steg i kombinationerna. Ibland är det kul att rida på pigga hästar också. Så det blev en bra lektion till slut i alla fall.

Eftersom jag hade en sista uteritt klockan 13.00 (samling 12.30) så fick det lov att bli en sen lunch idag också. Jag fick Alabama igen, som hade blivit lite av en favorithäst. Det var jag och två ridlärare som red ut en timme. Även om inte solen var framme hela dagen, så var det varmt väder, ca +16°C och alltså helt perfekt för en uteritt.

Vi red på jättefina skogsstigar som kantades av stora träd vars löv var i alla höstens varma färger. Hästarna pulsade fram bland de prasslande löven på marken. Det var så himla mysigt! Långa galopper på fina sandvägar i skogen.

Lunch vid ca 14.15. Det blev en favorit i repris, kycklingbröst med mandel och ugnsstekt potatis. Det var en av de rätterna man kunde få relativt snabbt, och nu var man ju hungrig så sent på dagen. Beställde även in varma hallon och basilikaglass.

Under eftermiddagen började jag packa ner kläder och grejer i resväskan. Imorgon skulle det ju bli lite tight med tid. Jag skulle hinna med frukost, en ridlektion, duscha och packa färdigt väskorna för att hinna checka ut vid kl. 11.00.

En sista middag vid halv sju på kvällen. Det fick bli biffsteken igen som helt klart var absoluta favvon, med Hot Chocolate Lava Cake som efterrätt. Lite vemodigt att det var sista middagen för den här resan. Fransmannen och turkiska kvinnan som inlett en liten flirt med varandra var nog lika ledsna, eftersom de skulle resa hem i morgon de med - hem till sitt igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista biten hem!
12 veckor sedan
Indalsleden söderut
12 veckor sedan
På strövtåg i Vilhelmina
12 veckor sedan
Fatmomakke, Trappstegsforsen och Stalon