Lördag 7 Februari 2015 - Donsol
Vilka jättar!!
Upp tidigt för en frukost redan vid sjutiden. Sedan bar det av ut på den valhajssafari jag bokat upp mig på. Vi var 5 pers som delade på en båt med fyra mans besättning vars huvudsakliga uppgift var att spana efter jättarna under ytan. Inget hände på en stund, men där fanns fler båtar och efter ett tag såg vi febril aktivitet vid en av dem. Så vår skeppare styrde resolut sin båt till position så vi kunde genskjuta hajen på sin tur. Sedan var det bara att dyka i plurret fort som attan. Firren som man fick rakt framför nosen efter ett tag var minsann en riktig bjässe. Vår guide pratade om ca. 8 meter, medan jag och mina snorkelkamrater tror att den var dryga 10. Den brydde sig inte ett dugg om oss och hade inte heller särskilt bråttom så vi kunde följa den en liten stund medan den stillsamt silade plankton. Efter en stund så försvann den dock i det något grumliga vattnet och vi fick återvända upp i vår båt. Tio minuter senare siktades vår bjässe igen och proceduren upprepades. Man känner sig onekligen ganska liten när man är i närheten av en sådan massiv fisk som det faktiskt är. När den för andra gången passerade mig så kände jag dess skjärtfena nudda vid mitt knä. Tvivlar på att jätten märkte det. Det var det sista vi såg av den här hajen, men vi tog oss lite längre norrut och hittade till slut en något mindre brorsa, eller syrra, kanske bara 5-6 meter lång som vi kunde hälsa på vid tre tillfällen. Sedan var det roliga slut, men jag måste säga att det var en mäktig upplevelse att få komma så nära den största fisken som finns!
Resten av dagen hände inte speciellt mycket. Lade mig på stranden en stund och tog ett dopp. Nu har det blivit kväll och en sen måltid har intagits. Sitter och funderar på om jag ska stanna kvar här ytterligare några dagar eller dra vidare. Träffar en hel del trevligt folk här och trivs med stället, men har å andra sidan redan upplevt det jag kom för. Är säkerligen lika bra även på nästa ställe. Får sova på saken!
/Conny