När jag bokade sovplats i Cabo San Lucas så fanns inte mycket att välja på i min prisklass. Det var någon säng i sovsal och mitt val , som var en mindre
lägenhet i ett hostel. Lite dyrt, men jag har bott bra!
Resan över Californiaviken innebar en timmes tidsförskjutning, så jag har under de här dagarna legat 8 timmar efter er i tid. Min kära värd på hostelet hade informerat mig att det fanns en lokalbuss från
flygplatsen och den hittade jag på direkten när jag kom ut. 80 pesos fattigare och en knapp timme senare så klev jag ut i den här byn som väl närmast kan jämföras för en del jänkare, vad Kanarieöarna och Mallorca är för svenskarna. Ett semesterparadis att koppla av i! Med hjälp av google så var det heller inga problem att hitta mitt boende och som vanligt så gav jag mig första dagen ut för att reka min närmaste omgivning. Vilket i den här byn innebar det mesta av centrum då jag bor väldigt centralt.
Jag har mest åkt hit för lite sol och bad och för att uppleva litet grann av den här halvön och sol och bad har jag verkligen fått så det räcker. En sommar hemma i Sverige som inte givit mig så mycket tid över för att bättra på solbrännan, har bara varit nere vid Sandabadet mer än två gånger, har inneburit en tämligen blek kopia av den man som förr lyste solbränna. Så de här dagarna är en bra start för att återställa forna glansdagar.
Hade också hoppats på att kunna ta mig ut på en valsafari, men alla de arrangörer jag talat med säger att det dröjer en månad innan den säsongen öppnar. Visserligen säger sig booking.com tillhandahålla en sådan utflykt, men eftersom all andra säger nej, så vill och vågar jag inte boka med dem.
I morgon drar jag vidare ut till Merida på Yucatanhalvön på den karibiska sidan av landet. Dit har jag bokat med booking då min ordinarie bokningssida reseguiden inte kunde hitta flygplatsen där. Men det kunde booking.
Därifrån hoppas jag kunna se några av de pyramider som
Mexiko är nästan lika berömda som Egypten för och även kunna ta mig till någon cenote för att få bada i en sådan.
/Conny