Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 19 November 2024 - Mérida

Långt dygn.

Vilket häftigt dygn och ett halvt jag har haft! I början var det lugnt. Frukost intogs i vanlig ordning strax före nio, precis som det anstår en semesterfirare. Sedan blev det ännu lugnare....En väntan på att klockan skulle närma sig tre, så att jag kunde ramla bort och borda bussen till flygplatsen. Före det var det dags att säga adjö till några andra boende på stället, som jag lärt att känna lite grann.

Väl på flygplatsen så unnade jag mig ett riktigt skrovmål på flygplatsen. Inte alls särskilt dyrt! Det som har kostat i Mexiko hittills är boende och transporter. Mat och dryck ligger faktiskt under de svenska, även på en semesterort som Cabo San Lucas. Det hade jag inte riktigt väntat mig.

Jag fick ett mail från Booking om att jag borde checka in på min flygning online, så då gjorde jag det. I.o.m. att jag inte har någon packning att checka in så var det väldigt smidigt att direkt gå till säkerhetskontrollen utan att behöva köa för boardingkort.

Första biten fram till Mexico City var bara ett kort hopp på ett par timmar. Väl framme där så var det bara att leta på en ledig bänk och försöka få några timmars sömn, då nästa flyg inte gick förrän strax efter sju på morgonen. Det gick väl sådär. Men jag lyckade tuppa av en liten stund även under nästa skutt som heller inte varade särskilt länge. Så skapligt utvilad klev jag av i Merida. Jag hade frågat mitt boende om hur man bäst tar sig dit och om det var möjligt med en tidig incheckning. Jag inser nu i efterhand att deras engelska är lika dålig som min spanska, för jag fick aldrig något svar. Men på flygplatsen fanns både förbetald taxi och förbetald buss att välja på och självklart valde jag bussen. Det var trots all bara mindre än fem kilometer in till stan och bara att hoppa av den när jag tyckte att jag var tillräckligt nära mitt mål.

Väl framme så trollade damen i receptionen ganska raskt fram ett skapligt rum till mig, med tillhörande badrum. Jag njöt när jag kände att det var ordentligt med varmvatten i kranen och stod nog där lite längre än vad jag behövde.

Lade mig en stund på bingen för att se om jag skulle nicka till ett tag, men när det inte behövdes så gav jag mig ut på min vanliga rekognonseringvandring. Först gillade jag inte all vad jag såg då de närmaste kvarteren bär spår av sönderfall och här har staden lite jobb att göra. Det var inte förrän jag kommit in i det riktiga centrumet som jag fick någon som helst positiv känsla för staden. Men då vände det å andra sidan tämligen raskt. Hittade gott om restauranger och barer. Där jag tidigare i morse åt frukost, i närheten av mitt boende, var en sådant här upmarketcafe som krånglar till det och inte har någon fixerad frukostmeny, utan lägger ihop all det du beställer. Så den frukosten blev dyr. Nere i centrum däremot så hittade jag ett par bättre ställen för att inta morgondagens första mål. Tyvärr så ingår american pancakes i de flesta alternativen, men det får vi väl skippa och beställa något annat.

Något annat jag hittade i byns centrum var några agenter som man kan boka utflykter med. Jag var in till tre stycken och kollade och alla hade de samma priser och innehåll. Jag hade väl tänkt mig två utflykter. En ut till Chichen Itza och en ut till någon av de cenotes som det finns så gott om här på Yucatan. Det visade sig dock att de tar båda sakerna på samma tripp och det var tacknämligt. 1000 pesos för en heldag med lunch och ytterligare ett par stopp. Tillkommer sedan inträden och den dryck man vill ha med sig. Så imorgon efter frukost bokar jag in mig på en onsdagstur.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Långt dygn.
1 dag sedan
Trevlig semesterort.
3 dagar sedan
På flygplatsen!
1 vecka sedan