Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 8 Januari 2025 - San Pedro Sula

Tillbaka igen.

Det är ofta trevligt att återvända någonstans där man varit och lärt känna stället. Så känner jag även här i storstaden San Pedro Sula. Här bodde 2023 cirka 835 tusen människor och gissningsvis är det nog något liknande idag.

Kom tillbaka hit igår efter en timmes båtresa och en fyra-fem timmar lång bussresa och passade direkt på att köpa mig en biljett till Tegucigalpa I morgon. Efter att också hittat en lämplig bankomat att hämta ut lite lempira i så skickade jag ett meddelande till Blanca, som är värdinnan på mitt boende, om att hon kunde komma och hämta mig. Tog inte lång tid innan hon dök upp.

Hann gott och väl ut på stan och få i mig lite kinamat och dryck så min första dag var riktigt trevlig. Andra dagen, som nu börjar lida mot sitt slut, var inte lika rolig. Regnet har kommit ifatt mig. Var inte så farligt när jag drog ut ned på byn, men efter att jag ätit och var på väg hem så ökade regnskurarna i intensiteten. Besökte en restaurang som var ungefär som våra lunchrestauranger hemma i Sverige. Efter att ha stått och pekat några gånger så fick jag ihop en tallrik med en massa kött, en drös grönsaker och stuvade makaroner. Lite juice att skölja ned det hela med och kalaset gick inte på mer än knappa 50 kronor.

Hade tagit med mig min regnjacka ut på staden och det var bra då som sagt regnet ökade I styrka på hemvägen. Överkroppen klarade sig, men byxorna blev lite blöta. Nu börjar det kvällas och ger sig inte regnet så blir det en lugn hemmakväll.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tillbaka igen.
22 timmar sedan
Fin ö.
2 dagar sedan
Regn och åter regn.
4 dagar sedan