Det var några dagar sedan jag senast orkade pallra mig ned till beachen, men idag har all energi som jag saknat ett tag hittat tillbaka. En skapligt tidig frukost intogs, varefter jag tog mig en promenad bort till den ATM som fungerar och plockade ut så mycket som jag tror jag behöver under min återstående vistelse i
Tanzania. Därefter bar det raka vägen ned till stranden där jag letade reda på en trevlig plats i halvskugga.
Det är fortfarande ebb på förmiddagen så när man går ned och i oceanen då handlar det mest om att flyta omkring i det grunda vattnet. Jag låg där i godan ro och navigerade mig runt på rygg ett tag innan jag bestämde mig för att gå upp. Naturligtvis så var jag lite oaktsam var jag satte mina fötter och en av dem råkade självklart hamna på en av dessa svarta sjöborrar som ligger lite här och var på botten. Trampade lyckligtvis inte särskilt hårt på det lilla djuret, men jag kände direkt att det stack till i foten av några taggar. När jag kom upp på stranden så tittade jag till och såg ett par taggar sitta inbäddade i den främre delen av fotsulan. De här borrarna är inte giftiga, men har man otur så kan de orsaka stor smärta om de tränger djupt in. Så var dock inte fallet och jag kunde linka hem utan större besvär.
Väl hemma så tog jag en dusch vid polen och inspekterade klöven lite närmare. Kunde då räkna till fem små svarta prickar där det trängt in en tagg. Under tiden kommer min värdinna förbi och får se vad som hänt. Vänta sa hon, så kommer jag med något. En ung omogen papaya hade hon med sig och den stack hon hål på några gånger, varvid en mjölkaktig vätska började sippra ut. Sedan så gned man bara in vätskan över de små svarta punkterna och den bildar ett skyddande hölje som förhoppningsvis förhindrar infektioner som man annars kan få.
Så nu är man fit for fight inför kvällens eskapadrar/Conny
Kommer ihåg att jag frostade av en frys i källaren, det sista jag gjorde. Så där kan finnas lite vatten att tömma från en låda. Försök inte gå ut källarvägen, då låset därnere är trasigt.
Du har väl läst att Robert Nordmark skall assistera pannan, själv är jag skeptisk