Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 8 April 2016 - Phi Phi Don

Phi-Phiöarna.

Var som sagt länge sedan jag befann mig på de här öarna. Två år före tsunamin, som slog hårt mot ön, så gjorde jag ett besök. På den tiden så bodde de flesta besökare i någon av de bungalowbyar som fanns och satt på videokafeer på kvällarna. Filmen "The beach" är inspelad på grannön och den visades naturligtvis överallt. Numera så finns här inte så många bungalows längre, man bor oftast på lite större hotell eller guesthouse och ön har förändrats till en partyö där ungdomarna går omkring med små hinkar fyllda med sprit, cokacola och red bull. Vi spenderar tre nätter här innan vi åker tillbaka till Kata i morgon.

En del sol och bad har vi hunnit med och idag så följde vi med på en snorkeltur. Jag tog samma tur förra gången jag var här och även om snorklingen inte var sådär spektakulär den gången heller, så var den i alla fall bättre än nu. Tsunamin gick hårt åt korallerna och det kommer att ta lång tid innan de kommer att återhämta sig. Vår skeppare gjorde dessutom tabben att avsluta med Maya beach, som är den beach som förekommer i nämnda film. När vi väl kom dit så var det ebb och inte alls särskilt vackert. Å andra sidan så hade där säkert varit översvämmat med annan båttrafik om han valt att start turen där. Phi-Phi i allmänhet och Maya i synnerhet lockar helt enkelt för mycket folk.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Trevlig semesterort.
21 timmar sedan
På flygplatsen!
5 dagar sedan
Mysig stad.
5 dagar sedan