Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 14 Januari 2024 - Santa Cruz

Mycket vila.

Förutom att det är en storstad så har inte Santa cruz så väldigt mycket att visa upp. Gav mig ut på en liten jakt efter en park som tydligen ska vara populär. Men Guembeparken var faktiskt bara ett grönområde i ett för övrigt rikt upperclassområde. Den kan ni utan vidare hoppa över om ni skulle hamna här i staden. På vägen tillbaka in i staden så hittade jag istället fram till Parque El Arenal som jag gillade bättre med dess vattenpark. Strax bredvid så finns ett område där kläder säljes billigt. Ligger i stora högar utanför butikerna. För de som orkar gå igenom högarna så finns det säkert fynd att göra, jag orkade det inte.

Igår så hade jag vikt dagen åt trav. Det gubbgäng hemma som jag är medlem i lyckades för en gångs skull sätta sjuan, så vinsten där blev lite drygt 9 papp per skalle. Själv fick jag in en DD som inbringade dryga 12 laxar. Bra dag!

Idag är det hett ute. Solen gassar och man blir svettig bara av att titta ut mot gatan. Håller mig mest inne på mitt rum där luftkonditioneringen fungerar alldeles utmärkt. Svalt och gott. Har bara tagit mig en kortare prommis för att köpa lite kylda drycker. Samt en för lite gatumat.

Nu när jag definitivt lämnat Anderna bakom mig så är det kanske läge att göra en liten sammanfattning av de länder jag besökt. Tar med Colombia också från det förra albumet.

Matmässigt så är länderna ganska lika. Går man in på en typisk lunchrestaurang så serveras man en soppa som förrätt. Huvudrätten serveras oftast tillsammans med ris, potatis och väldigt ofta också med bönor, även omnjag inte sett så mycket av det sistnämnda härnere i Bolivia. Gatumat finns det en uppsjö av och något som är populärt I alla dessa länder är Empanadas som är små pajer som kan vara fyllda med allehanda ting, som kött, grönsaker eller annat. En Choripan kan man oftast hitta utanför någon matbutik eller så och det är naturligtvis en chorizo med bröd. Ett par sådana så står man sig gott sedan.

Trafikmässigt så verkar det hela flyta på ganska bra. I de flesta större städer så är många gator enkelriktade, vilket gör det lättare när man ska korsa dem. Dock gäller det inte alla så se upp lite. Övergångsställen bryr man sig inte om som förare av fordon så tvekar man blir man lätt stående.

Gränsen mellan Peru och Bolivia var inga problem att korsa. Busschauffören visade oss alla varåt vi skulle gå och lotsade oss igenom de kontroller som fanns.

Hotellrum bokar jag oftast via booking.com och det är sällan några problem. Dock så råkade jag ett par gånger i Peru ut för att värden ville lägga på kommissionen till booking på priset, men det lyckades jag styra bort.

I morgon så drar jag som sagt vidare till Paraguay och det ska bli intressant. Det landet och Bolivia är de enda länder härnere som saknar kust så något sol och bad blir det inte på ett tag. Dessutom läser jag att kriminaliteten är lite högre där än i de länder jag hittils rest i, om vi då undantar Ecuador, som jag egentligen inte reste i då jag bara var på Galapagos. Vi får se hur det blir.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
22 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
23 veckor sedan
Sista rycket!
23 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
24 veckor sedan
Stillheten.
25 veckor sedan