Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 2 December 2024 - Chetumal

Vemodigt.

Lite vemodigt var det att lämna Pronoia efter en härlig vistelse. Har lärt känna flera trevliga människor från en rad länder. Men vid elvatiden så kom min taxi, så det var bara att kliva in och sätta sig tillrätta. Någon halvtimme senare så var jag tillbaka i Mahahual för att kolla in den stan lite grann. Det som förut var en liten fiskeby fick för något årtionde tillbaka en riktig hamn så att kryssningsfartygen kunde lägga till. Sedan växte byn ordentligt och har nu en uppsjö av restauranger och krimskramsaffärer längst med två hela gator som ligger parallellt med stranden. Kryssningsturister har oftast inget begrepp om vad saker egentligen kostar, så de är ganska lätta att köra upp. Taxichaufförerna försökte med mig också, när jag kom och skulle ta taxi ut till Pronoia häromdagen, men jag visste redan om vad det skulle kosta så det gick inte. Är inte så förtjust i sådana här ställen där det mycket går ut på att försöka köra upp folk. Men å andra sidan är det inte särskilt vanligt här i Mexiko. Det här är första stället där jag märkt av det.

Nåja, när jag sett mig mätt på byn så var det dags att borda samma skyttelbuss som tog mig hit från Chetumal, men nu I omvänd riktning. Valde bort det hotellet jag använde mig av förra gången och tog ett aningen dyrare, men även nyare. Snabbt framme igen med en bulle och lika snabbt installerad på bygget. Frågade killen i receptionen, som kunde engelska hjälpligt, hur jag köper biljett till färjan och fick till svar online. Mycket riktigt, det gick bra att köpa den online och betala också. Men när köpet var gjort så kom ingen biljett fram till min e-mail. Det här har hänt även när jag köpt bussbiljetter online, men då har jag kunnat få mina biljetter utskrivna vid stationen. Knallade bort till piren för att se om kontoret hade öppet, men där var förbommat. Fanns en bemannad informationsdisk, men killen där förstod inte ett ord engelska och inte ens när jag använde min översättningstjänst i telefonen kunde han hjälpa mig med några vettiga svar. Men.......det får väl lösa sig imorgon.

Efter lite kvällsmat så ramlade jag tillbaka till boendet för att skriva lite, men här fungerar inte WIFI på rummet. Hur bra som helst i korridoren, men inte inne på rummet. Så jag fick vackert knalla ned i receptionen för att få ihop de här raderna.

Hoppas nu att det löser sig så jag kommer med båten till Belize i morgon. Kollade upp priserna på boende i San Pedro, men där var väldigt dyrt så det hoppar jag. Caye Caulker kostar också, men var lite billigare, så där ska jag boka in mig tre dagar. Även om jag nu inte kommer att kunna bada något så kan det vara trevligt att se hur det ser ut.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Härlig liten ö.
7 timmar sedan
Vemodigt.
2 dagar sedan
Dagarna flyr mig.
3 dagar sedan