Stöd Ukraina

Roberts blogg

Söndag 8 April 2007

Kärlek

Kärleken - Känslan vi alla behöver. Vissa har lätt att hitta eller få den, andra inte.
En del hittar sin själsfrände tidigt, andra går hela livet utan att hitta sin. Med den insikten är det tur att det finns olika typer av kärlek.
Att resa måste vara ett utmärkt komplement till kärlek men också en sorts förälskelse i sig.
Alla har vi våra egna smultronställen som vi värnar om extra mycket och ständigt hittar vi flera. Kärlek kan vara att falla för en plats. Kärlek kan vara ett ställe, ett resmål, en fin restaurang, utsikten från ett högt berg eller kanske bara ett speciellt ögonblick. Möjligheterna är oändliga.

Hittar man inte i långa loppet någon att dela livets små ögonblick med så hittar man i alla fall med största säkerhet något annat som tar upp ens tankar och fyller dem med värme och längtan. En tv-serie, filmer, böcker, eller som för mig - resor! Oavsett om jag förverkligat resan eller inte. Mentalt så är jag alltid där jag vill vara och där uppfylls alltid mina drömmar.

Denna platoniska kärlek är ofta minst lika stark som kärleken till en annan människa.
När allt känns som tyngst under den svenska vintern och man känner att det enda man gör är att arbetar, då är längtan efter att resa som störst. Då vill man ut i världen och upptäcka nya ställen som man inte sett förut - ELLER återuppleva en gammal kärlek i form av sin favoritstrand eller stad eller något sådant. Det är också då man håller som hårdast i sin egen partner, om man har någon. Delad glädje är dubbel glädje.

Tur är väl också det att man kan resa ut och uppleva annan kärlek på resande fot för alla oss som lever utan partner idag och inte får med oss någon vän. "Ensam" glädje kan också vara stor och lustfylld.
Globaliseringen har gjort världen mindre än någonsin och möjligheterna större än tidigare. Ökade språkkunskaper i kombination med lättillgängligheten gör alldeles säkert att man träffar på nya vänner för livet från hela världen och att man stöter på nya "offer" för sina känslor. Kanske, kanske hittar man också sin nya "partner in crime"? Sitt livs kärlek...i fysisk form då alltså. Om inte annat så har man skaffat sig vänner och minnen att komma ihåg för alltid och alldeles säkert en platonisk kärlek som räcker livet ut.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Intressant liknelse med kärlek och resande!
Postat 2008-09-16 12:04  Anmäl
Familyb säger:
Jag kan bli helt kär i en plats! jag vet inte riktigt hur det går till, men jag blir bara så bubbligt lycklig ibland på resande fot..... kan vare en gränd i en spansk stad, en klippa i skärgården eller som nu sist...vid Lincon memorial i Washington D.C. åhhh härliga resa!
Postat 2008-04-14 19:52  Anmäl
Grekland säger:
Fin tanke om resandet och kärlek.
Jag har senast idag om varför vi reser.
Vad är det som styr vårt resande? Jag har undrat över mitt eget behov av resande?
Känner jag mig rotlös, är jag en orolig själ som ständigt måste söka nya platser eller är det bara roligt att resa? Låter ju luddigt?

Som du skriver....när vi är på resande fot möter vi så många nya, trevliga människor. Är det för att vi är på semester som vi har tid med dessa möten? Att vi har tid att stanna upp och samtala med främmande människor. Varför talar vi så lite med främmande människor i vår egen hemstad? I vardagen?

Just nu reser jag mentalt till Grekland fastän jag sitter fysiskt hemma i Sverige. Spelar nämligen grekisk musik på datorn medan jag skriver här......
Postat 2007-04-09 14:22  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll