Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 11 April 2019 - Rāmsanehīghāt

Det fladdrar på!

I morse kom jag upp tidigt och efter de sedvanliga morgonbestyren så drog jag iväg redan vid niotiden. Jag märkte när jag blaskade av mig på morgonen att min vänsterhand hade fått lite färg efter intermezzot igår. Men blir det inte värre än så när man varit i backen, så må det vara hänt.

Jag hade inte så långt kvar till Agra, så efter bara en timme så passerade jag ytterkanterna och avtagsvägen till Taj Mahal. Det mästerverket har jag sett förut så jag bara fortsatte. Jag tog mig på lite mindre vägar österut i kurs mot Lucknow. De var dock tråkiga vägar med mycket småstäder och byar med dessa evinnerliga fartbulor. Så när jag till slut kom i närheten av Agra-Lucknow Expressway så anslöt jag till den. Det visade sig vara så nära en riktig motorväg man kan komma här. Till om med tvåhjulingar får betala vägtull på den. Ungefär 25 spänn betalade jag för de 20-25 milen jag höll mig till den. Efter ett par mil så passerade jag en rastplats med restaurang, bensinmack och dyligt. Jag hade nyss tagit mig en dryckespaus, så jag for vidare och tänkte att jag stannar vid nästa restaurang. Det dröjde dock över tio mil innan den dök upp, så avståndet mellan mina vätskestopp blev här maffiga 16 mil. Det kändes lite drygt.

Efter att jag fått i mig vätska och lite mat, så var det bara ett tiotal mil kvar till Lucknow. Även om det här i princip kan räknas som motorväg, så är det inte lika som hemma i Svedala. Även här kan man få ett något oväntat möte, även om de mötena är förhållandevis få om man jämför med andra vägar. Motorväg här innebär inte heller att långsamma fordon inte får framföras. Man passerar då och då traktorer och liknande och även någon enstaka cykel. Stängsel finns i alla fall bredvid vägen för att hålla djur borta. Det hjälpte dock föga mot den udda nyfikna kon som jag passerade när den spatserade i mittfilen i östergående körfält.

Lucknow är en skapligt stor indiska stad, med lite drygt 2,8 miljoner vid räkningen 2011. Efter att ha konsulterat google maps ett flertal gånger så trasslade jag mig raka vägen igenom staden, vilket tog ett tag? Vid halv sextiden så var jag i de östra utkanterna och började leta efter boende. Hittade ett som såg fräscht och bra ut. Men de ville ha 1500 rupies och var inte villiga att pruta, så jag ratade det och tänkte att det finns flera. Det gjorde det dock inte på väldigt länge, utan jag fick köra ett flertal mil utanför innan jag slutligen hittade nästa. Det var samma sak här, man ville ha 1500 och det tog ett bra tag av prutande innan jag fick ned priset till 1200 rupies.

Det hade nu blivit mörkt, så det var i rättan tid jag hittade det här motellet. Jag har ingen lust att köra i mörker i Indien. Alldeles för mycket saker som uppehåller sig på vägen utan att synas. Restaurangen på stället var som de flesta andra helt vegetarisk, så det fick bli en middag till med stekt ris och grönsaker. Nu börjar det bli sovdags och dags att krypa ned i ytterligare en bautastor dubbelsäng. De här rummen på de olika motellen håller oftast hög klass och sängarna är ett himmelrike att slagga i.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skärpning flygbolag.
18 timmar sedan
Äntligen på väg!
1 dag sedan
Hemma.
30 veckor sedan