Det är inte så mycket kor här i
Nepal. Inte alls som i Indien där de finns nästan överallt. Däremot använder man bufflar. Som dragdjur och i lantbruket. De används också som mat. Har provat på korv gjord på buffel och det smakar riktigt bra. Däremot kan jag inte rekommendera köttet som det är då det har en tendens att bli rätt segt. Eller, väldigt segt uppriktigt sagt.
Har varit lite produktiv idag. Jag ramlade bort till trakterna kring Durbar Square igen och kollade in världsarvet. Kineserna håller på att sponsra en upprustning av den viktigaste byggnaden där som håller på att rasa samman i ena hörnet. Här är många jordbävningar och att de här gamla byggnaderna, som egentligen mest består av tegel och ingen betong, fortfarande står kvar är förvånansvärt. Men man ser att många av dem stöttas upp med stöttor runt om hela utsidan. När man är runt lite i staden så ser man många byggnader som nog inte har så många år kvar om inget särskilt händer med dem. Det är bara fyra år sedan den senaste stora bävningen inträffade då dryga 2500 människor förolyckades. En knapp vecka sedan, då jag låg och drog mig före frukost så märkte jag att hela huset helt plötsligt skakade till. Det höll på ett tiotal sekunder innan det slutligen slutade. Det fungerade ändå som en påminnelse att det rätt var det är kommer ett stort skalv igen.
Nog om detta. Inte så långt ifrån Durbar Square ligger det svenska generalkonsulatet. Eftersom jag hade tid på mig så knallade jag upp där och passade att rösta i EU-valet. Det är väl lika bra, så att mitt parti inte blir utan röster. Konsuln däruppe blev glad att det kom någon. Han var tvungen att läsa på lite då jag var först där att rösta.
Jag har också varit iväg på indiska konsulatet och fått mitt nya visum. De var lite luriga den här gången i.o.m. att det är mitt andra visum på kort tid. Jag får sex månader, men bara 90 dagar åt gången. Efter de första 90 så måste jag ut innan jag får fortsätta med 90 igen. Nå, det spelar ingen roll. Har ändå inte tänkt stanna länge. Monsunsäsongen är på gång. Bara några dagar sedan drabbades staten Orissa av en av de värsta cykloner man varit med om.
Jag håller även på att undersöker Myanmarspåret, om jag kan komma in den vägen till Kina. Jag har äntligen fått en kontakt i Burma som kanske kan hjälpa mig, så i morgon ska jag upp till kineserna igen och se hur lång tid det tar att få ett visum till fastlandskina och om jag kan komma in där utan CDP. Jag ber er läsare att hålla alla tummar som finns;-))
/Conny