Ferre40s blogg

Tisdag 11 Augusti 2009 - Kiev
Resealbum: ASIEN 2009
Idag anlande jag till Kievs flygplats Borispol vi 11.00 och ska vidare till Stockholm imorgon kl 6.30.

Ingen storre hit detta att vara kvar i Kiev. Ingen kan engelska och skyltar pa ryska sa jag bestamde mig att vara kvar har pa hotellet.

Skulle ocksa ata lite i restaurangen pa hotellet men ingen verkade vara intresserad av att servera trots att det fanns sex personer i salen. Efter ca 10 min bestamde jag mig for att ga till flygplatsen och ata dar men det var ingen storre hit pa forsta stallet. Hittade en vid inrikesterminalen som sag hyfsad ut men utbudet var inte det storsta. Blev en varm macka och lite strips. Blev inte heller lattare nar jag skulle betala.....hade inte deras valuta utan tillslut fick jag betala i dollar. 1 dollar ar ca 7 hryvnjan.

Finns ocksa bara ryska kanaler pa tv:n och nar det ar engelska program ar de dubbade....blir en lang dag ock kvall har. Hoppas pa att kunna somna in tidigt eftersom det blir uppstigning vid 4.30.

Nu ska det bli skont att komma hem till kara Svedala och borja jobba samt att kora igang med hockeyn.

Ha det
  • Söndag 9 Augusti 2009 - Bangkok
    Resealbum: ASIEN 2009
    Nu ar det inte manga dagar kvar innan man kommer hem. Aker tidigt tisdagmorgon fran Bangkok 5.00 och sedan blir det en natt i Kiev beroende pa att det inte finns anslutningsflyg till Stockholm forran onsdagmorgon. Kollade om det fanns nagot annat flyg men icke......

Sista dagarna pa Filippinerna bestod mest av att ta det lugnt. Hann dock med ett besok till ett valdigt fint naturomrade med djur och pooler samt lite vandring till ett fint vattenfall.

Besokte ocksa storsta vattenkraftverket i landet dar fallhojden var ca 120 m samt en rundtur med bat. Resten av tiden blev mest som sagt att bara slappa.

Jag hade ocksa valdigt tur att jag slapp tyfonen som drog forbi omradet runt Baguio dar jag var innan besoket till risterrasserna. Det blev tydligen valdigt stor forodelse och totalt omkom 9 personer. Om jag valt buss till Manila istallet for flyg hade det inte varit sakert att man kommit fram. Vagen och enda bron blev forstord. Tyfonen borjade ordentligt tva dagar efter jag var dar.

Igar kvall kom jag till Bangkok och stannar nu dar till imorgonkvall innan jag far ut till flygplatsen. Idag blir det lite besok pa shoppingcenter pa Siam square. Ska forsoka hitta hockeyrinken som ska finnas nagonstans har i Bangkok i ett shoppingcenter.

• Måndag 3 Augusti 2009 - Banaue
    Resealbum: ASIEN 2009
    Efter att ha tagit nattbussen fran Baguio kom jag antligen fram till Banaue risterrasser som raknas som ett av varldens atta underverk kl 5.00 pa morgonen.

Tog in pa ett hotell jag last om med utsikt over dessa terrasser. Sov nagra timmar eftersom det har varit svart att sova pa bussen beroende att vagnatet kan vara lite samre an vad vi ar van vid....

Hotellet ordnade med en guide och vi for pa tre stallen. Borjade med en utsiktplats som var fantastisk ca 1200 m o h (3800 feet). Sag ocksa hur fort det blev dimma tog bara 1,5 min sa sag man inget.....gick dock bort fort.

Efter detta sa blev det till en utsiktsplats men och hade turen att fa ta del av deras historia. Hur de gjorde riset och hur de bodde. De kunde bo upp till 5-6 st i hyddan som var 10-12 kvm. De forvarade aven riset och lagade mat i den.

Efter detta blev det en fard till ett litet vattenfall dar man fick simma i iskallt vatten. De var ingen risk for vattenbrist dar allfall...

Riset som producerades pa stallet sag speciellt ut, inte som vanligt ris utan som det var blandat med tomat. Orsaken var att riset ar helt orgasniskt utan konstgodsel eller andra tillsatser.

Pa eftermiddagen sa blev det egen vandring ner ca 350 trappsteg till en liten by. Sag en kvinna som stod malde ris och stannade da in. Fick komma in i huset for hon fragade om jag ville ta kort pa ett skelett som tillhorde hennes gammelfarfar och forvarades i huset inlindad i filtar. Detta var tradition har att de som dog av alderdom forvarades i hemmet.

Sag ocksa pa nara hall hur de skordade riset.....sag inte helt bekvamt ut och maste vara valdigt kravande.

Stannade dar en natt och for vidare till ett stalla som heter Ilagan. Banaue var inte sa mycket i ovrigt forutom dessa terrasser.
  • Söndag 2 Augusti 2009 - Banaue
    Resealbum: ASIEN 2009
    Efter att ha rest fran sodra delen av Philippinerna begav jag mig igar fran Sabang till Banaue dar risterasserna finns.

Problemet var att det blev lite missforstand nar jag fragade var jag skulle aka. Informationen var att aka till Baguio, vilket jag gjorde. Nar jag val kom dit sa fick jag hora att Banaue lag ytterligera ca 8 timmar med buss norrut.

Kom till Baguio som ligger pa 1500 m hojd igar kl 22.00. Blev lite less att jag inte kollade ordentligt men fick da forsoka hitta ett hotell. Fann ett eftersom jag var trott i narheten av busstationen som jag ska till ikvall. Kolla pa tva hotell och det forsta lukta mogel sa jag tog inte det utan det andra. Kande aven lukt i detta men orkade inte byta. Ju langre jag vistades i rummet desto mer kande jag lukten och kallt var det ocksa. Korde flakten for fullt...... hjalpte foga. Checkade ut tidigt.

Hur som helst somnade jag in och imorse vid 9.30 kom jag till busstationen for att se om det fanns en buss pa formiddagen. Den hade naturligtvis gatt redan sa nu ar jag pa ett kopcenter och vantar pa kvallsbussen som avgar kl.21.30 och kommer fram vid 6.00 imorgonbitti.

Dagen har tillbringants med att aka runt och kolla pa olika sevardheter i staden som inte har en plan yta i princip utan inklamd mellan bergen. De har ett stalle dar man har riktigt fin utsikt men tyvarr sag man inte mycket pga dimman som var. Nu blev det inte battre an att det borjade regna mitt pa dagen sa man har fatt tillbringa tiden pa stadens kopcenter.

Vadret ar regn och ca 17 grader. Det ar landets kallaste plats sa faktiskt har det inhandlats lite klader infor vintern. Har anvant langarmad troja for forsta gangen.....Temperaturen kan faktiskt falla ner till ca 0 grader har.....

• Torsdag 30 Juli 2009 - Sabang
    Resealbum: ASIEN 2009
    Idag blev det en resa ut i skogen tillsammans med de tva hollandskorna. Borjade 8.00 och kom hem vid 16.30. Turen tog sin tid beroende pa att vagarna har ar inte de basta.

Val framme blev det avfard med en oxe i ca 30 min. Darefter blev det vandring langs en flod med vattenfall...blev lite simmande ocksa. Pa hemvagen stannade vi till och gick over en hangbro dar en minoritetsbefolkning bodde...Gjorde besok pa deras skola de hade dar de forberedde sig for fullt infor morgondagens "Nautrition day" som ar over hela landet.

Det ar elever som lagar nyttig mat och upptrader infor deras familjer. Vi blev ocksa erbjudna att komma men tyvarr var det lite for langt ifran dar man bor. Ska stanna en extra dag har innan jag har tankt att bege mig norrut till ett av jordens sju underverk...Banaue rice terreces, Baguio.

Ikvall blir det ocksa en utekvall i Sabang med lite San Miguel.

Imorgon blir det en slappardag vid poolen eller stranden.

Haromkvallen blev jag valdigt overraskad nar de pa en bar spelade gamla slagdangan "Sommartider".....

Onsdag 29 Juli 2009 - Sabang
    Resealbum: ASIEN 2009
    Igar 29:e blev det en tur runt stallet med bat. Traffade en ordningsvakt a ett av hotellen dar jag bor som hade en bat och blev avfard 9.00 for en rundtur.

Akte aven med en tricykel till White Beach som skulle vara speciellt men var inte alls det....enda var att en massa saljare flog pa en och ville salja en massa krimskrams...

Ute pa havet blev det snorkling efter en bat sa det tog inte sa mycket energi.....nog for att man ar valtranad sa var det skont att bara aka med. Var valdigt fina korallrev och foljde ocksa en stor skoldpadda ett tag som for runt. Sag ocksa jattemusslor...

Blev en heldag sa nar man kom till hotellet blev det inte mycket gjort..somnade in tidigt for tidig avfard nasta dag till ett stalle langt inne i periferin.

• Tisdag 28 Juli 2009 - Sabang
    Resealbum: ASIEN 2009
    Idag var det regn och mulet nar man vaknade...hade tankt ligga o slappa pa stranden. Blev istallet en tur till ett vattenfall en halv dag. Blev sedan solande vid poolen innan ett ordentligt regnvader borjade.

Vagen till vattebfallet var inte helt latt da vagarna stundtals ar otroligt dalig. Nu haller de pa att bygga betongvag till Puerto Galera eftersom det ar presidentval nasta ar och presidenten fiskar roster....

Hur som helst ar naturen otroligt vacker har....Nu blir det en utekvall i Sabang som ar stallet med flest utestallen....ska ocksa forsoka ordna en tripp till nagra oar imorgon...far se hur det lyckas.

• Måndag 27 Juli 2009 - Sabang
    Resealbum: ASIEN 2009
    Igar blev det avfard fran Borocay till Sabang, Puerto Galera. Startade 6.00 for att hinna med farjan till Roxas. Nar jag kom fram i god tid sa stallde de n rutten kl.10.00 sa jag skulle fa vanta till 14.00. Efter en stund sa andrades det till 12.30 sa jag kom ivag da.

Efter 4 timmar pa havet sa kom jag till Roxas. Da blev det ytterligare 4 timmar med 16 pers i en minibuss till Calapan pa stundtals bedrovlig vag. Kom fram till stallet och skulle vidare i morkret. Chaufforen ville ha 2000 pesos till Puerto Galera sa jag och tva hollandskor som skulle pa samma stalle tog det...

Nar vi borjade narma sig stallet sa sa de att vagen var avstangd sa chaffisen ville ha mer pengar men vi sa att kor oss till Sabang som jag last ligger nara stallet jag skulle till.

Dar blev det forst att en sade det var svart och besvarligt att ta sig till stallet sa da kollade jag efter hotell....En Filipin erbjod sig att visa vagen till stallet jag och hollandskorna skulle till sa vi tog det. Tog ca 10 min....Val framme hittade jag ett bra hotell och lyckades pruta...Ligger alldeles vid stranden med pool.

Lang resdag men bra slut pa den..
    Söndag 26 Juli 2009 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2009
    Idag ar det regn,regn och ater regn....Blir inte mycket utomhus nu. Igar var vadret stralande och tog en tur med bat utefter en sidan av Borocay. Det blev snorkling, ett besok pa en o samt lite badande pa en strand. Det var en helt ok tur.

Pa ett av stoppen var det fullt med ungar som ville man skulle slanga i mynt i havet sa de kunde dyka efter dessa...En av oarna bestod det av att ga ner i ett par grottor dar man ocksa kunde simma om man det ville. Jag kom tillbaka vid halvfem och var ganska seg sa det blev en ordentlig tupplur nar man kom tillbaka.

Nu ska jag forsoka hitta forbindelser sa att jag kommer till ett stalle imorgon som heter Puerto Galera. Ar lite olika fardsatt vad jag forstar...borjar med bat sedan buss i ett antal timmar, bat igen och slutligen buss for att na stallet.

Pa stranden har ar det manga som bygger otroliga saker med hjalp av sanden. De haller pa ca 6 timmar innan de ar klara med verken.

• Torsdag 23 Juli 2009 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2009
    Idag blev det tidig avfard fran Bohol...Resan startade kl 6.00 med taxi och sedan farja, flyg och slutligen farja igen. Kom till Borocay vid ett- tiden och vadret var stralande.

Nagot man lart sig har nu ar att man maste ha smavalorer for det finns aldrig nagon vaxel....aven om man handlar nagot for 60 peso och lamnar fram 100 kan det bli problem. Taxi har sallan vaxel...

Sedan ar det alla dessa terminalavgifter man maste betala....nar jag skulle till Borocay idag sa fick jag ga till tre olika disker att betala olika avgifter...Det var biljetten, terminalavgift och nagon form av miljoavgift.

Fick tag pa ett bra hotell ca 20 m fran stranden sa imorgon hoppas man att vadret ar lika bra som det var idag for det blir en heldag pa stranden. Forra veckan hade de tydligen en tyfon har sa hoppas man slipper det...

Idag blev det att ga runt lite for att se hur det ser ut och nu ikvall sa tankte jag ocksa se om nagon bar ar oppen samt lite mat. Verkar vara helt ok stalle, hyfsat med folk har. Blir nog har fyra natter.

Ska forsoka ladda upp lite bilder imorgon....