Stöd Ukraina

Luffarns blogg

Måndag 25 Februari 2008 - Ängesträsk

Paltkok

Efter en dag ute i snön eller vid hemkomsten från en långresa med sol och bad längtar jag efter palt. mamma lärde mig när jag var 8-9 år och sedan har jag utvecklat tillagningen efter egen smak och tycke. Bilderna hittar ni på vanlig plats. Gör så här,

• Fyll en stor kastrull till 3/4 med vatten, tillsätt två tsk salt och sätt kastrullen på kokning
• Skiva och tärna fint ca 3 hg rimmat fläsk. Gör likadant med en gul lök och blanda ihop i en skål. Häll på rejält med pepparblandning och lite vitlökspulver.
• Skala ca tre kg potatis och mal dem i en köttkvarn (mycket enklare än att riva på rivjärn och det blir inte blodpalt för att du gör illa dig). Slå den malda potatisen i ett durkslag och låt den rinna av 5-10 minuter. Häll den i en i en rymlig bunke
• Blanda i ett ägg, två tsk salt och vetemjöl så att det blir en ganska fast deg/smet
• blöt händerna under kallvattenkranen skaka av det mesta av vattnet, ta upp så mycket av degen/smeten som du rymmer i handflstan och forma till en skål, lägg i ca 1,5 matskedar av fläskblandningen och vik upp kanterna över den och forma till en boll som du lägger ned i grytan där vattnet nu säkert hunnit koka upp.
• Blöt händerna på nytt för varje palt
när alla paltar varit i grytan ca 5 min lossar du dem FÖRSIKTIGT från grytans botten och reglerar värmen så att det inte kokar över.
• Låt koka 50 - 60 minuter
• Medan palten kokar steker du fyllningen som blev över i lite smör (alltså inte i någon lättprodukt!)
• Lägg upp paltarna i en stor form och servera med smör och, för den som vill, lingonsylt samt liet av den stekta fyllningen
• avnjutes av tradition med mjölk, men jag dricker öl eller rött vin till.

Man kan misslyckas första gången om man tar för lite mjöl eller inte låtit potatisen rinna av eller inte blött händerna innan man försöker forma paltarna. Jag har lärt min prinsessa att göra palt och i dag var det hennes idé att vi skulle laga denna rätt.Nu skall jag lägga in bilderna
Dela med andra:    

Kommentarer
Linni säger:
Det här låter precis som något vi här nere kallar för kroppkakor (när jag var liten trodde jag det hette krock-kakor, men jag ville inte kricka så jag åt inte) Kroppkakor är gott så det blir nog till att göra palt inom kort! :-) Nu vet jag ju precis hur man gör också! Tack för receptet! :-)

Och tack för en intressant pratstund över lunchen i söndags. Skulle kunna sitta lyssna i timmar!

På torsdag ska jag iväg till en kollega och klappa nykläckta kalvar :-) Dom e ju så söta....synd att de blir stora.
I Maj får de föl också....får se, ev. sover jag i stallet nån natt så jag får vara med o se födseln.... i alla fall ringer hon så fort hon vet att nåt är på gång. Jag börjar bocka av min lista med alla mina stora och små drömmar i livet. Tur att några ligger nära till hands i alla fall....

Kan du tänka dig....det var ju vår igår och solen värmde varmt...men i morse när jag vaknade så hade det kommit 30cm snö!!!! Helt otroligt! vart kom den ifrån?!? Det växlar fort ibland....

Ha det gott! //Linni
Postat 2008-03-17 10:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet