Stöd Ukraina

Luffarns blogg

Lördag 23 Februari 2008 - Ängesträsk

Göteborgsmässan och minnen

Ja, så var det klart med biljetter och hotell på TUR-mässan i mars. Jag skall vara där tillsammans med några av er och inspirera folk att resa. Jag skall sjunga lite också men inte sälja hattar. Det blir en "lillsemester" för mig. Bort från snö och is och ner till stormarnas och regnens Göteborg. Där mönstrade jag på en båt 1958 och bodde ett par dagar på Sjöfartshotellet där en äldre sjöman bjöd den unge mannen på gin och grapetonic. Trevlig kille som inte heller söp sig full. Han hade också en del att berätta och många tips inför min andra båt i livet. Jag blev ett år på den. Tamara, Ostasiatiska Kompaniet och vi gick första resan genom Zuezkanalen och andra året runt Afrika. Jag fick uppleva afrikas kuster och hamnstäder från ett styckegodsfartyg som låg ganska länge i varje hamn eftersom lastnings- och lossningsmetoderna oftast var våra egna fartygsburna. Som sjöman upplever man länderna på ett helt annat sätt än som turist. Man har inte råd att göra mycket mer än befolkningen och man är "jobbare". Vi var också runt hela arabiska halvön och upp i Shat al Arab ( Eufrat och Tigris går samman till en flod). Där låg vi tre månader omväxlande i Basrah, Korramshar och Abadan. Före det hade vi besökt alla länder både längs afrikas kuster och de arabiska länderna. I Iran regerade fortfarande Shahen och i Irak var det revolution. Man fick bra betalt för sin sjömanskniv. Det var fruktansvärt varmt och vi åt salttabletter och drack limejuice för att tunna ut blodet. Mina två bästa vänner omkom på floden och vi hittade ingenting av dem. De var på en flotte ovanför propellrarna och målade utsidan när befälet glömde bort dem och slog igång maskinerna och propellrana slog sönder både dem och flotten. Jag brukade också måla från den men jag var ledig just då och låg ovanför dem på poopen och solade. Jag har drömt att min bäste vän bara hade tappat minnet och flytit iland och att han hittades efter några år. Debn andre killen var tysk och hans yngre bror hade mönstrat på i Hamburg. Han stod och tittade ner i det skitiga flodvattnet där vi såg både ålar och ormar och en och annan delfin. Vi vaktade honom tills vi var på hemväg.
Vi ses
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet