Stöd Ukraina

Ingkas blogg

Måndag 26 Oktober 2009 - Jomtien

Ormshow - inget för Thailändare

Igår var en sådan dag då man bara blir så trött på dessa sjuka grejer som är i denna del av världen. Att thaiarna gör skillnad på oss vitingar och sej själva råder det inget som helst tvivel om. Dom gör sådan skillnad ibland att det får Phol Pot och Hitler att verka som små söndagsskolegossar. Då tänker jag inte på deras gärningar utan det idealtänkande som de hade. Hets mot folkgrupp eller rasister eller kalla det vad ni vill. Men att thailändare alltid står högre än oss utlänningar - så är det bara. Gilla läget eller åk hem!

Vad som kan reta riktig gallfeber, på mej åtminstone, är då dom helt öppet utan någon som helst skam i kroppen tar olika betalt för inträden på vissa ställen beroende på hudfärg. Dubbelt och mer om man är utlänning. Som utlänning slipper du i regel betala mer om du kan uppvisa thailändskt körkort eller arbetstillstånd. Har du arbetstillstånd så betyder det att du MÅSTE tjäna minst 50 000 baht i månaden, annars kan du inte få arbetstillstånd. Som jämförelse så tjänar thailändare i genomsnitt 150-200 baht om dagen, ca 5000 baht i månaden. Alltså om du kan bevisa att du tjänar 10 gånger mer än genomsnittet i Thailand så slipper du det högre inträdespriset - det är väl Asiatisk logik då den är på topp!

Ok, att dom vill ta mer av turister som kommer från fjärran land, där man täljer guld med kniv, och har en månadsinkomst på motsvarande två årslöner i Thailand, det kan jag begripa om jag försöker. Men det som hände igår, det behöver jag nog vända mej till en beteendevetare för att begripa... Följande hände:

Frugan hade tänkt sej att åka på ormshow med dottern. Bara dom två då jag var upptagen med annat. Dom pep iväg glad i hågen och det var inget mer med det. En timme senare ringer hon och frågar om jag behöver något från supermarket då hon var där. Jag undrade givetvis varför dom inte var på ormshow. Det kanske var stängt eller nåt, tänkte jag. Det var det på sätt och vis. FÖR HENNE!? Dom släpper nämligen inte in Thailändare om dom inte kommer i sällskap med en västerlänning. Bara turister fick komma in! Återigen en sådan superlogisk grej som bara Asiater kan komma på.

Av sina egna landsmän blir hon inte insläppt till en sketen ormshow. Det gör det samma, den var säkert bara alldeles urtråkig och jättetrist och alldeles... alldeles.... underbar som Askungen varje jul brukar säga. En sak är i alla fall helt säker, passar det inte att hon går in själv så ska jag banne mej inte heller gå med och sponsra dem käppkineserna!

God morgon alla ormälskare!

Läs mer på http://www.fokusthailand.com
Dela med andra:    

Kommentarer
Mpc säger:
Ja det är vele så att man tar i från di rike o ger till dom fatiga .....
Postat 2009-10-27 18:59  Anmäl
Fagersta säger:
Jo visst är det så. Jag har varit med om att dom tagit dubbelt betalt för oss på restaurang. Nu hade vi en thailändsk kompis med oss och han gick i taket. Vi fick tillbaka pengarna och fick betala thaipris men förklaringen som han fick var att det var ju vi västerlänningar som betalade och då dubbelt upp.
Tja ... ibland undrar jag vad vi skulle göra själva om vi var i deras ställe. Jag har hört om populära ställen här i Sverige där dom som bor på orten får betala på bok under turistsäsongen för att dom ska kunna ta högra priser av alla turister. Så .....
Postat 2009-10-27 18:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Denguefeber
14 år sedan
Nattliga strandaktiviteter
15 år sedan
Fotboll och halsmandlar
15 år sedan
Möss och badminton