Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Tisdag 17 December 2013 - Rayong
Resealbum: Thailand 2013

Nytt boende och lyckad krabbjakt

Hej!

Nu är vi på vårt nya boende för fyra dagar, Centara chaan Talay Resort and Villas Trat. Efter mycket om och men lämnade vi Mae Phim ca en timme senare än plan då vår bokade bil med bilbarnstolar 1. Inte hade annat än en kudde till Charlie (ni vet en sådan för mycket större barn) och 2. En trasig bilbarnstol till mig. Efter att mamma och pappa styrt upp de handfallna thailändarna kom vi tillslut iväg halvnöjda. Till mig hade dem fixat en ordentlig stol men Charlie fick sitta på ”kudden”. Resan gick bra och snabbare än vad mamma och pappa trott så ca 2,5 timme senare var vi framme på vårt, enligt hotellets hemsida, lyxiga hotell. Det kanske det ansågs vara innan djungeln tagit över och fasaderna på husen gått från vitt till skitigt grått men vårt familjerum som består av ett stort sovrum med två stora sängar och ett rymligt vardagsrum med balkong är fint och fräscht. Djungeln utanför gör dock att när man sitter på balkongen så måste man duscha i myggmedel för att våga sig ut men mamma verkar gilla charmen mer än övriga i sällskapet.

Resorten har en restaurang och dem har verkligen tagit fasta på att det inte finns något annat ställe i närheten att äta på, det syns på priserna. Jag är ju lyckligt ovetande om dessa saker men det är tydligen det som gör de vuxna mest irriterade på stället. Nu är ju inget dyrt i Thailand jämfört med svenska mått men så går det ju inte att tänka, särskilt inte när man är borta så länge som vi ska vara. Charlie noterande för övrigt att ”sängen hade sköna täcken, att kuddarna var mjuka och att det var kallt i sängen”. Ni hör ju att han premiärsovit i riktiga hotellakan för första gången. Jag däremot får hålla tillgodo med min resesäng, det är just schysst. Eftersom jag tydligen inte är prioriterad att få sova i sköna lakan så bestämde jag mig för att bjuda på ännu en riktig skitnatt. Okej, inte bara för det med lakanen utan mest för att jag har en förbaskad hosta som inte vill ge sig. Jag hostar och hostar och hostar. Stackars mig, och de andra som inte heller kan sova så bra. Pappa fick tom gå upp med mig en timme i natt för att jag vaknade till så mycket av hostan att jag inte kunde somna om. Vi har med oss hostmedicin men mamma tycker inte att den verkat hjälpa tidigare och eftersom den dessutom smakar skunk så har hon undvikit att ge mig men idag fanns ingen återvändo så jag fick en shot innan läggdags. Uuuurk! Förresten, idag överraskade jag mamma med att två pinfärska kindtänder i överkäken börjat kika fram. När mamma kände det tror (och hoppas) hon på att det kan vara en bidragande orsak till mina dåliga nätter och lite mer gnäll än vanligt.

Vi ”fuläter” tydligen frukost genom att ha köpt med eget från en affär då restaurangen tar 540 baht/person och dag. För er som inte är insatta så kan jag berätta att det är ungefär vad en lunch för oss fyra kostat totalt en vanlig dag på stranden i Mae Phim. Det motsvarar drygt 100kr. Om alla i familjen skulle äta frulle på hotellet så skulle det alltså gå loss på över 2000 baht/dag, bara på frukost! Så, vi kommer att fuläta frulle alla andra dagar också eftersom pappa och Markus ljög för personalen och sa att dem behövde skjuts för att åka och köpa blöjor. Att dem kände sig tvingade att ljuga var för att när dem började med att fråga efter en affär eller om det gick att hyra moppe så fick dem till svar att personalen kunde åka och handla åt oss. Förmodligen för att ha koll på vad det var vi skulle handla. Det går inte ens att köpa en hederlig 1,5 liters plastflaska med vatten på hotellet. Det dem erbjuder är finvatten i en glasflaska på 0,5 liter och som kostar 50 bath, att jämföra med typ 20 i affär/på en vanlig restaurang. Oj, nu snöar jag in lite för mycket känner jag.

OK, hur som helst. Vi bor på ett hyfsat hotell med pool och restaurang direkt på stranden. Dagen idag bjöd på en ganska molnig start men det passade oss utmärkt för att ta en krabbjaktspromenad efter frukost. William och Jonathan bor ju i Göteborg med sin mamma Terese och pappa Markus och dem är vana krabbjägare. Jag skulle ju sova i vagnen men Charlie var helt till sig och tog detta med jakten på största allvar. Det tog inte lång tid innan vi nosat upp den första krabban som förgäves sökte skydd genom att gräva ner sig i sanden. Tji fick den då Markus grävde han med, ner hela sin arm faktiskt tills han fick tag på den. Kolla bilderna så får ni se!

Resten av dagen har vi mest njutit av närheten till strand, pool och boende. Jag badade med pappa i jättehöga vågor och det var både spännande och lite läskigt, tur att pappa är så stark! Det finns även hur bra skugga som helst på stranden så där lekte jag med resten av familjen länge tills jag upptäckte att man lätt kunde sladda upp till poolområdet. Man måste ju hålla dem sysselsatta ju.
Nyss hörde jag genom fönstret hur mamma pratade med morfar i telefon. Han är och hälsar på moster som har installerat Viber som tydligen gör det möjligt att prata gratis i telefon så länge som man har internetuppkoppling. Kul ju!

Sovdags och jag hoppas att min hosta är snällare mot både mig och de andra inatt.

Puss och kram

PS. Det finns några bilder på inlägget före detta också.

Dela med andra:    

Kommentarer
Hej på er,
Lydia här. Vad roligt det ser ut att jaga krabbor och vad modig Jacob är som vågar bada i vågorna. Min pappa undrar vem hunken är du badade med :) Mamma undrar om ni har lyckats samla på er ännu mer packning och en till vagn?
Här hemma är det så tråkigt. Ingen snö alls, inte ens hos farmor och farfar dit vi ska åka på lördag. Det är första gången någonsin som det inte är någon snö där när julen börjar närma sig. Jag som hade sett fram mot att åka pulka. Jag fick prova lite förra helgen när det var pyttelite snö här och det var ju fantastiskt roligt! Nu vill vi ha vinter och inte massa plusgrader och tråkigt väder. Mamma och pappa har handlat alla julklapparna nu och är redo för lite ledighet tillsammans. Mamma jobbar ganska mycket nu när pappa frågar var hon är så pekar jag på dörren. Om mindre än en månad ska jag börja på förskolan och mamma och pappa försöker förklara vad det är men jag fattar inte så mycket. De ska tydligen lämna mig där, men det är lite som MiniSats och det gillar ju jag :)
Nu ska jag sova, puss och kram till er alla!
Postat 2013-12-17 19:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet