I fredags var vi på Ikea. När vi flyttade hit var jag otaliga gånger på Ikea och svor då att jag inte skulle göra samma resa igen... Tänk så snabbt man glömmer. I fredags åkte hela familjen till Ikea som ligger ca 40 min resväg vid ett megastort mall som heter Festival City. Redan här gör vi egentligen fel, på fredagarna är alla ute. Då är i princip alla lediga ( utom vägarbetarna och byggarbetarna ) och det är lite för varmt för att vara utomhus. Eller jag skall kanske skriva så här – de rutinerade som kan är inomhus, sedan finns det ju soltörstiga nordbor som ligger vid poolen eller på beachen:). Denna tid på året är flytt tiden, vilket innebär att de flesta flyttar till skolstarten i början av september. Alla som flyttar ner behöver möbler. Många får en peng för att utrusta sitt hus och då det oftast är för 1-2 år så blir det Ikea. Bra, prisvärda möbler. Vi kommer till Ikea vid 15 tiden och maken, som redan innan var lite irriterad, backade vid ingången och likt en åsna satte skanklarna i. "Jag går inte upp på andra våningen", var beskedet. Det var bra, för då hade vi nog inte varit hemma ännu. Både maken och jag kan Ikea, deras hyllplatser, och nära på artikelnummer – så vi tog bakvägen, fick fatt i det vi skulle och satt 1,5 h senare på deras fik. Det var en prestation! Vi fick tag i förvaringshyllor som vi försökt inhandla i 10 månader och det viktigaste – ett skrivbord till sonen. Det måste man ha när man börjar skolan. ( Nu har jag gjort alla förberedelser jag kan psykologiskt inför skolstarten..) På Ikeas fik finns korv med bröd ( dock inte Bullens har sonen konstaterat) och den nya favoriten ”schawarma”. Det är en rulle fylld med kyckling, grönsaker och sås. Mycket god – fås för endast 3 dhr ( 5 kr). Så man kan nog säga att det är Sveriges korv m bröd. Vi packade in varorna i
bilen, 2 välfyllda lagervagnar i vanlig ordning, och fortsatte till steg 2 i utflykten. Badring som man kan sitta i för minsta dottern. Det finns ett jättestort Toys´R’Us i samma komplex, dit vi styrde stegen. Både maken och jag förklarade att det inte blir några andra leksaker, pedagogiskt innan vi gick in. Om det hjälpte? Ja, lite, men önskelistorna till jul har blivit längre. Till sist unnade vi oss en äkta Schweizisk glass vid en av kanalerna som byggs vid Festival City. Riktigt fint blir det nog när det är klart. Sedan var det dax för hemfärd, alla lagom trötta. Innan sovdax så sattes skrivbordet upp, rött och fint i form av en Barbapappa. Under tiden plockade jag undan, diskade ( vår hemhjälp är ledig på fredagar och diskmaskinen sönder om ni undrar varför jag gör hushållsarbete) med Peter Lemarc i öronen och lite bubbel i ett glas bredvid. Ja, det är lyxliv i Dubai.