Hakanmags blogg

Söndag 15 April 2012 - Singapore
Resealbum: Malaysia 2012
Jo, tänk va tiden går fort. Nu är redan dessa veckor över. Hemresan gick bra via Helsingfors. Vi har ju flygit några gånger nu så vi blev faktiskt uppgraderade till Business klass och det var väl inte fy skam. Gött när man kunde sitta i Louncen på Vanta flygplatsen och äta frukost i lugn och ro med alla slippsnissar och vi i våra flipp-flopp. Ja så kan de va.
Det var denna resan och snart kommer nästa.
Res väl.
Lördag 14 April 2012 - Singapore
Resealbum: Malaysia 2012
På morgonen drog vi iväg till LCCT flygplatsen igen för vidare flyg till Singapore. Smidigt och lätt så var vi i ett nytt land.
Singapore gillade jag. Enkelt att åka runt osv. Från terminal 2 kan man köpa ett turistkort till tunnelbanan som kostar 26 SD för 2 dagar sedan kan man åka hur mycket som helst och det går verkligen att ta sig runt i hela staden med tunnelbana. Inga trafikköer eller något sådant.
Har besökte vi Sentosa som är en stor ö som är lite Liseberg-Hollywood insprirerat med sandstrand osv. Kan man lätt lägga någon dag på alla aktiviteter som finns där. Litte India måste bara helt enkelt besökas för alla dofter och all god indisk mat. China Town för all kommers.
Besökte även ett av världens dyraste hotell och åkte upp till takterassen. Marina Bay Sand hotel. Enormt lyxigt hotel med en underbar utsikt över Singapore. Jo, det kostade ju 20 SD att åka upp men det var det värt när man klev ut på 57:e våningen.
Hotellet vi bodde på i Singapore var V Lavendel hotel. Ligg inte där. Perfekt för det låg mitt över en tunnelbanestation så det var ju inga problem med kommunikationen men det var så attans dystert. Mörka färger och vi fick ett rum inåt mot en annan hotellvägg så solen lyste inte ens in. Nä, välj något annat.
Torsdag 12 April 2012 - Kuala Lumpur
Resealbum: Malaysia 2012
Idag har vi lämnat öarna som hör till Perhentian och givit oss in i storstadens vimmel. Åkte på förmiddagen kl 8 med båt in till fastlandet för att ta en taxi till Kota Bharu för vidare flyg till Kuala Lumpur. Väl i Kota Bharu fick vi reda på att planet var några timmar försenat så det var bara att sitta och vänta.
Kuala Lumpurs LCCT flygplats var väldigt effektiv. Taxi in till stan och vårt hotell gick på 100MYR och vi åkte med Walldegårds bror. Här går de undan. Hotellet som vi bokat var Istana och var 5 stjärnigt. Riktigt lyxigt, det enda man kan klaga på var att de tog 20 MYR i avgift för att surfa på internet per halvtimme. Anskrämligt dyrt, sådant skall vara gratis men frukostens överdåd stillade denna frustration så 1-1.
Hotellet ligger kanon i alla fall för det ligger mitt emellan tv-tornet och twin tower och med lätthet går det att gå till båda utan att få värmeslag.
Tog även en tur till China town på kvällen och bara det är en upplevelse i sig.
Taxi kan man åka för det är billigt och enkelt men passar det så kan man även åka Sky-train som också är väldigt billigt och smidigt. Vissa sevärdheter är man tvingad att åka taxi då inte sky-trainen går dit tex fjärilsparken och fågelparken.
Måndag 9 April 2012 - Perhentian
Resealbum: Malaysia 2012
God morgon! Nä, det blev ingen fight inatt med engelskmannen och kompani men det blev buller å bång ändå. Åskan har gått runtom så det skakat i huset. Lättare att sova med det än engelsmän som ropar.. Vaknade till en massa regn, regn, regn men som tur va så spelar det ingen roll när man dyker för då blir man blöt ändå. Mycket bra dykning här och mycket att se. Fram på eftermiddagen så kom solen och vi hr nu haft en fantastisk eftermiddag med en enormt fin och varm solnedgång bakom Perhentian Kecil öns berg. Kan bara säga att de svenska par som fanns här har åkt idag samt sekreteraren med familj så nu får vi kolla efter nya personligheter. Jo, vi har ju Bob Marley kvar. Han har varit lika hög idag. Sov säkert 2 timmar ute på en brygga där vi alla trodde att till slut så plurrar han i men det klarade sig. Upp och påt igen. Har varit uppe och ätit nu igen och där satt engelsmannen och kompani igen. Undrar hur det går inatt för de hinkade rätt så rejält idag oxå. Om ni undrar hur han låter så är det ungefär som den Nakna kocken men jag tror att han har ännu grötigare uttal. Räck ut tungan och försök att prata engelska så låter man ungefär lika dant. Vet inte var det kommer ifrån men är säkert något distrikt som inte är värt att lägga på minnet. N, dags att knyta sig för imorgon blir det upp och i plurret igen.
Söndag 8 April 2012 - Perhentian
Idag skulle vi bara ta det lugnt och sola samt gå runt lite på stranden, eventuellt gå till stranden som ligger lite längre österut, för att komma dit får man gå igenom djungelns si så där en 20 minuter men men. Hmmm. Regn. Började soligt men sedan har det regnat i olika omgångar. När det regnar här så regnar det inte lite. Det fullkomligt öser ner så det är bara att sitta å terrassen å ta de lugnt. Regnet fortsätter att komma och gå. Ömsom regn ömsom sol. Har ju inte berättat om "Barnmorskan". Ett par som har en lite grabb och troligtvis har hon en till på G så att säga. Bullen syns allt där men det är hur hon ser ut. Pratar stark tyska och den lille står nästan i givakt. Knut i håret, glasögon och alltid strikt. Kl 8 är det frukost för lille herrn sedan mat på bestämda tider. Här missas ingenting.
Var borta hos Andy och snackade lite dyk inför morgondagen. Lite ostadigt väder så var det blir får bestämmas imorgon. Det kan bli strömmar i vattnet då vädret växlar samt att vågorna gör att man söker en plats som ligger i lä så därför bestäms det strax innan vi åker iväg.
Lite tråkigt att se men har faktiskt sett någon/några som var ordentligt påtända här och det var faktiskt öbor. En som ser ut som Bob Marley var så stenat hög idag så de fick stötta honom för att han skulle kunna stå rak vilket han nog inte gjort hela dagen för han såg ut som ett smärre sandtag. Bob Marley har smygit runt här sedan vi kom men har faktiskt inte lyckats lura ut va han håller på med eller jobbar med. Jo han hänger lite med Panelhönan emellanåt men med den relationen skall vara osagt. När vi gick och skulle äta på kvällen så kom engelskmannen och kompani dit. De som hade megafighten sist. Jo nu hade de fått med sig tre nya tjejjer. Ja många kramar och kort och så va de i de gänget. Hur skall detta sluta? En ny nattfight...
Lördag 7 April 2012 - Perhentian
Resealbum: Malaysia 2012
Dykning. Samma idag fast idag har jag dykt med "Panelhönan" hon heter faktiskt Meg men jag tror "Panelhönan" låter mera changtilt, hon var riktigt duktig och när allt kom omkring så var hon divemaster men hade varit lite sjuk så därför "hängde" hon mest där nu för att bli pigg, tar ju några dagar som man känner till... Riktigt bra dykning. Fina koraller och mycket fiskar. Sol och bad. Här dök jag även på eftermiddagen med Malaysisk polis och en organisation som städar reven. Perhentian cleaning reef 2012 Competition. En tävling som håller på i 3 dagar. Vi fick olika uppdrag där vi skulle samla in skräp samt en giftig sjöstjärna som inte hör till denna faunan. Corell Seastar äter ur näringen i korallen så att korallen dör för de har ingen naturlig fiende i denna arkipelag. Fånga dom var svårt för man fick ju inte komma i närheten av dom så man spetsade dom på en krok som vi har som att sätta målarrulle på sedan la vi dom i ett nät med en lång lina i som vi släpade efter oss så vi inte skulle komma åt dom med benen då vi simmade. Vi i vårat gäng hittade 32 stycken som vi tog upp och grävde ner sedan. Vi kom vid detta dyket in i ett stim av 6 st Hummerhead parrot fish. Enormt stora. Säkert över metern kanske till och med en och en halv meter, jag tyckte att de var lika stora som mej och de är även lite fyrkantiga så det blir enormt stora. Var jättenära dom så det var lite skräckinjagande. Var väl cirka 2 meter från den ena när den tar en tugga på en korallväxt så det riktigt sprakar. Ni vet en såndär hård korall. Bet säkert loss en bit som var lika stor som min arm i tjocklek. Jo, de äter hårdkorall. Är ju det som sedan gör den fina vita "sanden" som vi ofta tror är sand men kan lika gärna vara korallrester som pappegojjfisken kan ha tuggat loss och mumsat på.
Fredag 6 April 2012 - Perhentian
Natten är lång som som han sjunger. Jo tjärringen och gubben i huset längst fram- 3 bungalows från våran hade förfriskat sig lite för mycket i går kväll. De kom väl inte överens vem som skulle betala notan för det blev ett herrans liv. De skällde i flera timmar. Folk vakna och bonka i väggarna och skrek åt dom att vara tysta men det hjälpte inte. Till slut så tror jag att någon var iväg och sa till dom. Hmmm. Semester va de. Knappast för dom i alla fall. Jo den obligatoriska pizzan låg faktiskt i rabbatten oxå dagen efter. Trött... Dykning igen. Denna gången var det ett fint dyk vid ett ställe som kallas T3. Mycket ovanliga fiskar och massor av fina koraller. Såg även Black tipp Shark. Riktigt stora hajjar som cirklade vid sidan om oss på behörigt avstånd. Sol och bad. På eftermiddagen tog vi en djungeltreck. Vi följde en stig till andra sidan ön genom djungeln. Såg lite apor samt lite annat smått och gott. Bland annat en varan som var en meter ungefär. De är riktigt läskiga. Turen som vi tog, fanns stigar som går mellan de olika stränderna tog väl en två timmar så det var riktigt varmt och svettigt. Lite myggbiten blev vi allt oxså men helt otroliga stränder hittade vi, eller jo dom fanns där förut men för oss va de så att vi hittade dem för vi visste inte att de fanns det före vi såg dom.
Torsdag 5 April 2012 - Perhentian
Resealbum: Malaysia 2012
Dykning igen. Bra dyk med mycket att se. Hittade även en stor skjöldpadda som var överkörd av en båt och sedan antagligen drunknat. Mera sol och bad. Mera malajjer eller va de nu är. Kan lika gärna vara vilken asiat som helst. De skall snorkla. På med en flytväst, mask och snorkel och ut i det blå. Vet varför de har flytväst. De kan inte simma. Det är få aseater som är riktigt bra på att simma så de har flytväst när de snorklar. Många är de och många oranga flytvästar guppar runt därute. Riktigt många. Frågade Andy på dykcentrat varför man inte får snorkla med simfötter här? Han svarar att de kan du gott göra för du kan simma. Simfötter lånar vi inte ens ut till de lokala öborna för då simmar de ut en bit och sedan ställer de sig på korallen som går sönder. Jo det är så de gör så därför står det skyltar att inga simfötter men det finns aldrig någon som sagt till en europe för detta.
Onsdag 4 April 2012 - Perhentian
Dykning. Idag dök jag på ett handelsartyg som sjönk ute i havet vid en tyfon 1999. Det låg på sidan och hade lastluckorna öppna så det blev även lite simma invändigt. Bra dyk med mycket fisk och sedan var det mer sol och bad. Börja med att ta bara ett dyk om dagen för vill ju inte att örat skall pajja som det gjorde sist jag var i Filippnerna och detta verkar vara modellen. Detta gick hur bra som helst. Nu träffade jag även ""Panelhönan". En lite fin tjejj som mest hängde på dykcentret. Väldigt trevlig men fick inget direkt grepp om vad hon gjorde där. :-)
Tisdag 3 April 2012 - Perhentian
Resealbum: Malaysia 2012
Slappa och sola. Resorten var helt okej. Fint och trevligt.Tuna Bay Resort. Kanske inte den billigaste men det är välorganiserat osv. Var borta och pratade med Andy som driver Seahorse Dive Center om dykning och vi betämde att jag börjar dyka imorgon. Mera sol och bad.
Läser himla bra böcker. Harlan Coben, amerikansk författare. Har sträckläst 3 stycken och den bästa var " I väntan på döden" rekommenderas varmt!!