Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Lördag 7 April 2012 - Perhentian
Resealbum: Malaysia 2012

Perhentian

Dykning. Samma idag fast idag har jag dykt med "Panelhönan" hon heter faktiskt Meg men jag tror "Panelhönan" låter mera changtilt, hon var riktigt duktig och när allt kom omkring så var hon divemaster men hade varit lite sjuk så därför "hängde" hon mest där nu för att bli pigg, tar ju några dagar som man känner till... Riktigt bra dykning. Fina koraller och mycket fiskar. Sol och bad. Här dök jag även på eftermiddagen med Malaysisk polis och en organisation som städar reven. Perhentian cleaning reef 2012 Competition. En tävling som håller på i 3 dagar. Vi fick olika uppdrag där vi skulle samla in skräp samt en giftig sjöstjärna som inte hör till denna faunan. Corell Seastar äter ur näringen i korallen så att korallen dör för de har ingen naturlig fiende i denna arkipelag. Fånga dom var svårt för man fick ju inte komma i närheten av dom så man spetsade dom på en krok som vi har som att sätta målarrulle på sedan la vi dom i ett nät med en lång lina i som vi släpade efter oss så vi inte skulle komma åt dom med benen då vi simmade. Vi i vårat gäng hittade 32 stycken som vi tog upp och grävde ner sedan. Vi kom vid detta dyket in i ett stim av 6 st Hummerhead parrot fish. Enormt stora. Säkert över metern kanske till och med en och en halv meter, jag tyckte att de var lika stora som mej och de är även lite fyrkantiga så det blir enormt stora. Var jättenära dom så det var lite skräckinjagande. Var väl cirka 2 meter från den ena när den tar en tugga på en korallväxt så det riktigt sprakar. Ni vet en såndär hård korall. Bet säkert loss en bit som var lika stor som min arm i tjocklek. Jo, de äter hårdkorall. Är ju det som sedan gör den fina vita "sanden" som vi ofta tror är sand men kan lika gärna vara korallrester som pappegojjfisken kan ha tuggat loss och mumsat på.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan