Stöd Ukraina

Miaenilssons blogg

Måndag 17 November 2008

Vårt safari

Eftersom jag i princip inte skrivit något om vårt fantastiska safari tänkte jag berätta lite nu efter hemkomst.

Vi arrangerade vårt safari själv av en lokal arrangör som jag blivit tipsad om. Deras adress är kingofkili@hotmail.com , han hette Satiel som annordnade och guiden/chaffören hette Eric och vi var mycket nöjda. Vi betalade 170 dollar per dag och då var allt inräknat förrutom dricks till chaffören. Vi gav ca 12 000 shilling per dag vilket är ungefär 75 kronor.

Dag 1:
Första dagen blev vi hämtade på vårt hotell i Moshi och så åkte vi till Arusha där vi stannade för att kunna handla lite tilltugg och ta ut pengar. Sen åkte vi vidare till Tarangire nationalpark, med ett stopp för att äta vår lunchbox (all mat samt vatten var inkluderad i vårt pris, likaså avgifter till parkerna)

Redan första dagen fick vi se många djur i Tarangire. Framförallt elefanter och zebror fanns det gott om. Jag hade inga förväntningar på boendet eftersom vi sagt att vi ville ha det enkelt för att få det billigt men boendet första natten var verkligen helt fantastisk!! Vi bodde i en tented lodge inne i nationalparken. Lodgen låg på kanten av en krater och vi hade otrolig utsikt! Restaurangbyggnaden var vacker, maten var god (trerätters), de hade pool som vi kunde svalka av oss lite i, efter några timmar i het sol i jeepen med öppet tak. Rummen var dessutom något av det ovanliga. Det var som ett tält, fast med vanliga sängar och badrum, så man kom onekligen nära naturen. Det var tvunget att vara vakter som övervakade så att det inte skulle komma vilda djur alldeles för nära och barnen fick INTE springa fritt och leka utan uppsyn...

Dag 2:
Vi klev upp före kl.6 för att det är extra stor chans att se djuren på morgonen då de är i rörelse. Häftigt att få uppleva soluppgången, som går mycket snabbt!
Vi fick se bla. en stor hjord med bufflar, lejon (som låg i gräset och väntade på att djur skulle komma ner till vattnet och dricka), giraffer, strutsar och apor. Vi återvände till frukost vid 8, badade lite i poolen och åkte ut en stund till före lunch. Efter lunch besökte vi en kvinnogrupp Massajer som tillverkade smycken. Vi köpte lite halsband och armband och de sjöng och dansade för oss.
Samma dag besökte vi även en massajby. De tog 50 000 shilling för besöket (ca 300 kr) men eftersom vi var 7 stycken blev det ju ändå inte så mycket och det var det värt, för då fick vi gå in i ett av deras hus och de berättade om hur de lever (tex. att de kan ha hur många fruar som helst), vad de äter osv. Även kvinnorna i denna by sjöng och dansade för oss och bjöd in oss till att vara med och "hoppa".
Boendet natt nr 2 blev mycket enklare. Ganska risiga rum men dock med varmvatten och fläkt. fanns en liten pool som barnen kunde bada i också. Men det var mer som en camping och vi fick ha en egen kock som lagade maten till oss utomhus och vi satt på plastmöbler och åt på plasttallrikar och drack ur plastglas. Lodgen som hette Twiga fick smeknamnet "plaststället" men det dög eftersom vi mest sov där dessutom är det ju charmigt att få uppleva både lyx och plast...

Dag 3:
Efter tidig frukost begav vi oss iväg mot Ngorongoro nationalpark. När vi kom högre upp blev det riktigt svalt ute. Vi stannade på ett ställe där vi kunde titta på utsikten innnan vi körde ner i ngorongorokratern. Det var suverän utsikt som inte går att beskriva!
Nere i kartern fick vi se bla. flodhästar, hyenor och geoparder på riktigt nära håll.

Dag 4:
Denna dag besökte vi Lake Manyara. Den var mycket grönare än de andra parkerna och det var mysigt att köra omkring i grönskan. Här såg vi bla. lejon som dagen innan tagit en buffel. Lejonen låg och flåsade under ett träd och kadavret stank som ****.
Vi såg även massor med apor och elefanter och giraffer.
Efter fyra dagar kände vi oss nöjda och det kändes som att det räckte. De djur vi inte fick se var noshörning och leopard - men vi är glada ändå ;)

Jag kan absolut rekomendera alla tre parker vi besökte; Tarangire, Nogorongoro och Lake Manyara. Avstånden mellan parkerna var inte heller så jobbiga så vi slapp spendera massa tid i bil i "onödan".

En oförglömlig resa som jag är glad att ha fått möjlighet att uppleva.
Dela med andra:    

Kommentarer
Cecilajja säger:
Ååååhhh... vad det låter ljuvligt! Det låter som om ni var på samma tur som som jag har att se fram emot! Kommer att bränna iväg den 6´e december. Jag undrar om du vet av några "must-sees" på Zanzibar?

Mvh,
Cecilia
Postat 2008-11-19 13:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet