Då var man hemma i
Sverige igen. Jag är nöjd med resan men det känns faktiskt skönt att vara hemma också. Att resa till Tanzania lämnar nog inte någon oberörd. Att det är ett u-land märks och det känns kluvet att återvända till all sin egen lyx, jag skämms över att ha det så bra på andra människors bekostnad.
Jag ställer mig även frågan om det är värt att ha all denna bekvämlighet på bekostnad av den hetts och stress som vi lever i här i västvärlden. Människorna i Tanzania stressar inte men människorna upplevs också som lyckligare och mer glada över det lilla som de har...
Här i Sverige klagar eleverna på skolmaten fastän de allra flesta skolor har både bra och varierad kost. På den skola jag jobbade på i Tanzania åt eleverna Ugali (majsgröt) och bönor vareviga dag i skolan (och de var föräldrarna som betalade) och inte var det några elever som klagade. Många hade dessutom ugali som sin favoriträtt!
Man såg barn i trasiga och smuttsiga kläder. Vissa tiggde om mat, pengar eller godis. Vi hade med några nallar som mina barn fick ge till några jämnåriga. De blev så jublande glada!! Det var nog bra att mina barn som kommer ifrån trygga Sverige fick se och uppleva att inte alla har det likadant. Att de också precis som vi vuxna borde uppskatta mycket mer det vi har och inte hela tiden sträva efter mer och mer...
Att människor 2008 bor i små hyddor gjorda av kobajs och lera och utan elektricitet och vatten är ganska svårt att leva sig in i. Vi fick besöka några masajer som bodde precis så. Det fantastiska är att dessa människor fortfarande lever så otroligt nära naturen...hur skulle egentligen vi klara oss om ICA stängdes och strömmen bröts? Skulle vi alls överleva?
Allt är inte bättre i västvärlden och jag hoppas att Tanzania och andra u-länder i afrika inte "efter-apar" oss i allt när de utvecklas. Det jag däremot hoppas att landet snarast får ordning på är sjukvården och skolan. Det behövs mediciner och kunskap (framförallt för att få stopp på aids och dödligheten i malaria) och skolan behöver böcker och mer resurser. Om jag någon gång återvänder till landet är det just dessa saker jag hoppas har förbättrats..