Sitter nu i Moshi efter att ha packat ihop och lamnat Mandaka teacher college.
Igar avtackades vi pa Mrereni Secondary school. Morgonen borjade med att eleverna pa morgonsamlingen sjong deras nationalsang och skolans egen sang. Sedan sjong vi var nationalsang for dem. Det blev lite tacktal fran oss, fran lararna och fran eleverna och sa sjong eleverna en till sang om
Tanzania. Jatte haftigt nar alla elever stod uppradade framfor oss och sjong, deras sanger ar inte lika stela som var nationalsang.
Kvallen innnan hade vi bakat kanelbullar som vi bjod lararna pa skolan pa vid formiddags fikat. De bjod sedan oss pa lunch samt tva andra svenskar som bor inne i Marangu sedan 23 ar tillbaka och som skolan bjudit in for att traffa oss samt for att de varit med och byggt skolans kok (vedeldade ugnar under tak). Vi fick aven varsin present - en kanga (tygstycke) i blatt. Jag blev verkligen overraskad att de planerat en sadan stor avskedsceremoni for oss.
Efter skolan akte vi ner till Himo och besokte ett barnhem dar. Barnen var mellan ca 6 och 14 ar och sag ut att ma bra. Det var fint dar och de hade ganska mycket leksaker. Vi gav dem en del saker vi hade med. Lite papper, kritor, pennor, tandborstar etc. Sedan lekte vi lite svenska ringlekar med dem och de visade oss nagra ringlekar som de kunde. Det var skont att se att det var valmaende. Det finns tydligen mycket fa barnhem har i omradet, regeringen satsar istallet pa att bygga hus till slaktingar, sa att de istallet har mojlighet att ta hand om barnnen.
Pa kvallen lagade vi kottfarsbiffar med stekt lok, kokt potatis och brunsas och bjod rektorn och var kokerska som ocksa ar den som foljt med oss pa vara utflykter. Vi gav dem aven lite symboliska presenter (en bok om
Sveriges pa engelska och en kokbok) som tack.
Ikvall ska vi ut och ata vi fran Mandaka och de fran Moshi. Imorgon aker de pa safari och jag aker och moter min kara familj pa
flygplatsen. Det ska bli saaa roligt att fa traffa dem!