Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Lördag 1 December 2007

Utveckling på gott och ont.

SJ har infört sitt jättefiffiga system med att lägga ut alla överblivna tågstolar på auktion. Finfint då kan man ju få tag på en billig resa då, kanske. Systemet är ett stort hyllande av kapitalismens principer om tillgång och efterfrågan men som vanligt så funkar ju inte människor riktigt likadant. Förr så kunde man köpa sista-minuten-biljetter till en human summa (med betoning för studenter som i allmänhet undviker SJ). Numera kan man göra samma sak men riskerar att inte komma fram alls. I mitt fall stängde auktionen 6 på morgonen. Då sov jag. Jag hade så klart kollat upp alternativa resmöjligheter och lät någon stackare som inte sov den natten ta min biljett.

Systemet innebär att resa tillsammans med någon i sista minuten kan vara omöjligt. Alla kommer kanske inte med.

Jag tog Y-Bussen istället.

När jag var på flygplatsen i Orly i Frankrike satt överallt skyltar "WIFI a votre disposition", "Internet Er tillhanda", men när man kopplade upp sig kostade det 5 (fem) kronor i minuten. När jag satt där på Ybussen och funderade på hur jag bäst skulle slä ihjäl de 5 timmar som min tågresa på 2 timmar omvandlats till ser jag en liknande skylt. *SUCK* tänkte jag (kanske högt för jag lyssnade på musik). Men jag var nyfiken och ville veta vad det kostade. Och till min stora glädje kostade det INGENTING. Ybussen har fattat det där. Det är en service, och även om man tar betalt lär man knappast tjäna några pengar på det.

Så jag surfade tills batteriet var slut.

Imorgon tar jag flyget tillbaka till Frankrike. Där blir det inget internet gratis inte.
Dela med andra:    

Kommentarer
Firepiper säger:
Y-bussen är som swebuss-express men utefter södra norrlandskusten (Y-län) ner mot stockholm.
Postat 2007-12-01 23:53  Anmäl
Gullsing säger:
Förlåt en ovetande. Vad är Y-bussen?
Postat 2007-12-01 23:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe
16 år sedan
Äntligen skidor
16 år sedan