Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Måndag 26 November 2007

Semester hemma

Åter i Sverige!

Att ta semester i hemlandet efter en längre vistelse utomlands är något som ger en alldeles särskild blick på sitt ursprungsland. Plötsligt upptäcker man alla saker som faktiskt inte alls saknat. Kanske speciellt mat och dryck men själv så blir jag såklart mycket lättad över hur enormt enkelt det är att kommunicera med människor från samma land, språk och kultur.

Jag anlände i den självutnämnda hufvudstaden av skandinavien. Övernattade där en natt hur syster yster innan jag tog nästa språng norrut till Umeå. I Umeå drogs jag med av min flickvän, i sällskap med min kamera, ner backstage på medicinarspexets uppsättning på sagateatern.

Årets uppsättning var mycket bra. Själv uppskattade att historien var lätt att följa, till skillnad från förra året. Qvintettens (sånggruppen) framföranden hade sammanknutits med handlingen på ett bra sätt och deras framförande var av hög klass. Orkestern satt inte heller dom bara på tummarna utan deltog med både musik och agerande. För att även täcka bristerna så kändes det lite att en stor del av skådespelarna inte hade fått in scenvanan ännu, men detta kan ju tyckas rätt rimligt med tanke på att det faktiskt är studenter vi pratar om och inte proffs. Skådisarna gav dock intrycket att tycka om det de gjorde och var inte rädda att improvisera och kommunicera med publiken!

Jag fick nöjjet att se två föreställningar. Den första hade lite halvtaskig inledning innan skådisarna blev varma i kläderna och den andra var det full fart rakt igenom, ingen tvekan, mycket improvisation och glädje hos både framträdare och betraktare.

På lördag kväll höll spexet en fest till sitt 25års jubileum. Där hamnade även jag och jag var lite orolig över hur kvällen skulle utspela sig med tanke på att jag är varken spexare eller medicinare. Ännu värre blev det när det visade sig att det var bordsplacering meddels lotten. Men det visade sig snart att det faktiskt inte gjorde någonting. Spexare är ett enormt trevligt släkte och vi roade oss kungligt ända fram till sju-snåret på morgonen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe
16 år sedan
Äntligen skidor
16 år sedan