Val i
Jordanien akte vi till
hotellet i Amman, det var ett jatte tjusigt hotell. Vi at middag och soooov. Vi var helt slut!
Morgonen efter blev vi hamtade och korda till staden
Petra, som visade sig vara precis sa fantastisk som vi hoppats pa. Val dar blev vi motta av en guid som skulle ga med oss. Det ar ca 800 m grusvag till ingangen pa ravinen, dar gar det att rida eller aka i en vagn . Dar lag ocksa en hastklinik for behovande hastar. Jordaniens prinsessa var med och sponsrade, det gick att ga dit och titta , men det gjorde inte vi !!
Fran att ravinen borjar ar det ca1400 m ner till den slutar och man ser den enorma byggnaden som, ar utkarvad ur berget !! Den ar ca 40 m hog och det finns inte ord ( jag hittar ialla fall inga) for att beskriva vilken stor kannsla det var att sta dar . Vi fortsatte att ga ner , nu pa en "grusvag" med typ fasader uthuggna i berget pa bada sidor . Det var verkligen hur mycket som helst att kolla pa , tillslut sa varan guid..... Hej da, Dar kan ni ata lunch !!! . Jattegod buffe lunch , 10 Dinarer = 124 SEK . Sedan valde vi att ga vidare for att kolla pa ett kloster som som ligget pa ett berg , det skulle va 800 trappsteg upp dit. Det gick att ta Asnetaxi, men vi ville ga, vi skulle ju rida nog senare . Det var verkligen Skit jobbigt , och jatte varmt ! Ta med mycket vatten !!! Val uppe efter ca 40 min sa visade det sig att det var verkligen vart all moda . Det var ett jatte stort kloster utkarvat ur berget. Kan inte fatta att de klarade att bygga dem . Givetvis sa fanns det att cafe pa toppen , for den som ville handla fika . Jag och Helena klattrade vidare upp och satt och bara forundrades .
Kerstin
Ha de gott// Ellinor