Efter Wadi Rum och hästarna så var det dax för Röda havet och staden Aquaba ( eller hur den nu stavas) som är en frihandels son , med billig shopping. På kvällen åt vi middag med rid gruppen och kollade lite i affärer.Vi hittade en spritaffär som sålde inhemsk öl , den hette
Petra beer och var faktskt god, men stark ! Den fanns i två varianter,,,,, 8 % eller 10% . Den påminnde en del om Norrlands guld i smaken !!!
Vi var inkvarterade på ett lyxigt
hotell, underbart att duscha i en riktig dusch!!!! Jag hade naturliga dreddlocks i håret, hade ju som vanligt missat att packa hårborste . Dagen efter åkte vi till ett dyk och snorklings center. Det blåste ganska mycket, Helena resonerade som så att : Är jag vid Röda havet så ska jag jädrarimej SNORKLA !!! Det var ganska kallt i vattnet så jag avstod men Helena såg både fisken Nemo och fisken Doris. Jag låg vid polen i stället :-)
På eftermiddagen blev vi körda upp till Amman , det tog ca 4 timmar . Jätte drygt. Blev inkvarterade på ännu ett fint hotell . Sista natten i
Jordanien, morgonen där på skulle vi åka till
flygplatsen kl 07.00.
Sammanfattningsvis så tycker jag att detta var en fantastisk resa, skulle gärna ha stannat några dagar till . Det blev ju väldigt intensivt så det hade varit skönt med några dagar utan inbokade aktiviteter. Jordanien är ett vänligt land, med vänliga människor, stolta människor. De frågar så klart om du vill komma in och titta i deras affär, men svarar du nej med ett leende så är det okej. De blir inte påstridiga . Hopppas att det kan få fortsätta att va så , även nu efter att det börjar gå att åka
charter till Jordanien.
Kerstin
Träningen innan hade verkligen gjort nytta , tror att det är nödvändigt att träna innan man ger sig iväg på en sådan här resa ! Kändes resutom "miljörätt" att rida. Jag hade märkligt nog ingen träningsverk alls :-)
Postat 2009-04-15 07:05 Radera
Mvh Kerstin
Tycker du kan vara värd det....det fanns alltså pooler där och sprit...ja varför inte ta del av det då.
Hur kändes det i kroppen efter ridturerna...hade träningen hemma gjort någon nytta.
Mvh Kerstin