Stöd Ukraina

Dachwits blogg

Söndag 16 Februari 2014 - Paihia

Sol, vind och vatten

Ingen av oss har varit så överdrivet sugen på att skriva plus att det har varit några ganska händelselösa dagar nu men ni där hemma kanske ändå vill veta att vi lever och vad vi gör så här kommer en sammanfattning av dagarna som gått.
I fredags så gjorde vi inte särskilt mycket, vädret var lite lurigt så ena stunden var det strålande sol och nästa kom det regn. Vi ägnade dagen åt kortspel, schack (vilket vi båda var pinsamt dåliga på) och kollade på film. På kvällen så skulle vi äta buffé (potatis, ris och köttgryta) på en restaurang någonstans i närheten. De skulle komma ich plocka upp oss vid 19 och sen hade vi planer på att kanske gå hem efteråt. De planerna fick vi dock lägga ner när det visade sig att restaurangen låg ca 15 min bilväg bort. När vi kom dit insåg vi varför de åkte runt för att hämta upp kunder, vi var nämligen de enda där. De hade en enorm matsal högt upp på en kulle mef fantastisk utsikt över dalen genom stora panoramafönster. Och där vid hörnbordet, närmast fönsterna, satt vi helt själva och åt vår köttgryta. Kanske inte det mest romantiska men i alla fall bättre än nudlar. Sen blev det även en öl för David och en cider för mig, Lion Red är nu Davids favorit öl från NZ. Efter att fått skjuts tillbaka till hostelet slappade vi lite innan vi gick och la oss.

Nästa dag skulle vi vidare till Paihia. Bussen gick vid kvart i 12 så vi hade inte så bråttom upp på morgonen. Vi gick ned en sväng till raftingstället och använde deras gratis wifi, åt nudlar till lunch och spelade ett till parti schack (fortfarande lika dåliga). Vid ca 11 fick vi skjuts bort till busstationen vid grottorna. Där hann vi med en glass innan vi skulle på bussen. Alla är så otroligt trevliga här, när vi kommer till bussen säger chauffören "Och ni måste vara Frida och David, er har jag inte sett förut!"

Bussresan tog ca 8 h totalt, men då var vi 1,5 timme i Auckland där vi åt lunch på en restaurang vid busstationen. Enorma portioner med fish and chips och kyckling med ris. Gott!

När vi kom upp till Paihia var det ca 10 min promenad till vårt hostel som ligger vara några minuter från stranden. Det gör iofs hela Paihia som nästan bara består av en väg längs med stranden och några tvärgator.

Hostelet är väl det minst fina vi bott på hittills, rummen är ganska trånga, det är dåligt med duschar och toaletter, men det funkar. Köket är fräscht, ägaren kommer ihåg ens namn när man kommer till receptionen och wifi är gratis.

Vi ägnade kvällen åt att slappa och äta våra nudlar. Sen var det dags att sova. Första natten sov jag i ett female only rum eftersom mixrummet var fullt. Det var hemskt! Två personer i rummet snarkade, den ena högre än någon jag hört någonsin! Det var helt sjukt! Så när jag fick byta rum dagen efter var jag väldigt nöjd.

Igår (söndag) var det varmt! Ca 25 grader. Vi började dagen med att promenera runt lite i Paihia, gick till dykstället där David nu är och gör sin Open water kurs och sen gick vi till närmsta stora mataffär som låg 30 min promenad bort. Det var riktigt varmt så vi gick i shorts och bar överkropp/bikini. Vi hade smörjt in oss så gott vi kunde, vi hade bara solskyddsfaktor 15 så hela vägen gick vi och nojade oss över att vi skullebränna oss. Vi insåg att vi inte skulle vikja göra den promenaden så ofta så vi tänkte att vi skulle handla ganska mycket. Det innebar dock tunga kassar på vägen hem. Vi (jag) funderade på att lifta men då skulle såklart David citera mig med att man får bättre bränna när man rör på sig. Så det blev en rejäl promenad med vikter i solen. Sen gick vi oss la oss på stranden, nu insmorda i spf 30 som vi köpt. Det blåste ganska mycket vilket var väldigt skönt men det gjorde att vågorna var stora så det var inte jättelockande att bada. Tråkigt för David som ville snorkla. (När han väl gjorde det var det tydligen 30cm sikt och inga fiskar)
När vi tröttnat på att sola insåg vi att vi glömt köpa chips (panik) så vi gick till den mellandyra affären ca 15 min bort. Sen såg David på Expendables och jag läste töntiga skvallertidningar.

Vi hann även med att boka lite mer grejer på vår resa, på fredag åker vi till Rotorua där det finns varma källor och sen på lördag blir det..... Fylke!
Efter filmen märkte vi att vi var i stort behov av choklad så då gick vi till den dyra affären 3 min bort och köpte det.

Till middag blev det pasta och köttfärssås, skönt med omväxling. Det blev även två lunchlådor så David kan ta med till dykkursen. Vi är dåliga på att vara uppe sent så vid ca 22 gick vi och la oss. Iofs så skulle David upp tidigt så det var väl lika bra.

Nu sitter jag på stranden i full storm och skriver. Jag är helt ensam och det är inte särskilt varmt men då och då tittar solen fram så det är skönt. Det ska eventuellt regna de kommande dagarna så känner att jag får passa på att sola lite när det är uppehåll. David är som sagt på sin dykkurs nu. Det är han och tre andra killar och när vi såg dem lite snabbt gissade vi att de kunde vara svenskar. På onsdag och torsdag ska jag med och dyka då jag ska göra en refresher course. Ska bli väldigt kul:) Efter flera timmar i det kalla vattnet i Waitomo grottorna kommer vilken vattentemperatur som helst att kännas skön.
David slutar runt 16 så fram tills dess kommer väl jag ligga på stranden om det är uppehåll. Annars ska det tydligen finnas några fina promenader här runt så kanske går på upptäcktsfärd. Svåra beslut att ta.

Nu ska jag bara slappa, hålla tummarna för sol och kanske börja läsa i boken jag har med mig. En helt vanlig backpackerdag helt enkelt. Cheers!
Dela med andra:    

Kommentarer
Mrbeer säger:
Bara så ni vet det så kommer David heta Engine i efternamn från och med nu. Och hur går det egentligen med solkrämen? :P Kan ni inte lägga upp bilder på något sätt, väldigt gärna från Hobsala (Fylke) när ni har varit där? Ha det gött, guys! //Bear <3
Postat 2014-02-18 17:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet