Stöd Ukraina

Millicoms blogg

Måndag 10 Juli 2006 - Singapore

Singapore pig-off!

Landar i hällregn på världens mest organiserade flygplats sent en söndagkväll. Jag har suttit och fantiserat om ångkokade dumplingar, carrotcake och rotiprata de senaste 3 timmarna. Singaporeanerna är världsbäst på 2 saker: äta och shoppa. De gör en konstform av bägge sakerna! Så ett par dagar framöver ska jag förlusta mig i virrvarret av bra och bättre mat.

Dumpar fiskeutrustningen i lägenheten i Toa Payoh(TP) i Singapores Heartland. Större delen av TP består av hyreslägenheter, och trots att det lyxrenoveras och byggs nytt, så känns denna delen av Singapore fortfarande genuin. Här bor en bra blandning av kineser,malayer, indier och en och annan ang mo(europé). Alla bor inte i dyra Holland Village...
Lorong 5 har en bra mixad meny i foodcourten, så här blir pig-off no.1.
Fisksoppa, carrotcake, chillifritterad babybläckfisk, och ett par kycklingvingar. Sköljs ner med ett glas grönt te. Nu börjar man känna sig som en människa igen.
På ljugarbänken pratas det om valet. Oppositionen tog ytterligare platser i lokalvalen. Om jag delar antalet ölflaskor med antalet berusade kinesiska pensionärer, så kommer ingen av dem att minnas kvällens diskussioner. Skönt att allt är som vanligt.

Strosar hemmåt framåt midnatt, mätt och belåten. I morgon är det en ny dag och en ny meny.

/millicom
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet