Stöd Ukraina

Miaenilssons blogg

Onsdag 8 Oktober 2008

Praktisk lektion

Har idag hallt min forsta praktiska lektion. Eleverna pa skolan har aldrig haft annat an teori for de har inget kok. Jag lanade det koket pa teacher colleget dar vi bor. Det var en mycket spannande upplevelse. For att kopa ingredienserna var jag ner till marknanden i den narmaste staden och handlade. Fullt med folk och pa varje ny ravara var man tvungen pruta och forhandla, inte lika smidigt som att ga in pa ICA precis....

Nar vi skulle borja laga maten visade sig att bara tva av de elektriska ugnarna fungerade sa vi fick varma kol och koka en del pa kolspis. En del av eleverna har aldrig sett ett kylskap forrut och inte en elektrisk spis heller for den delen, de anvander ved i sina hem. Gjorde ett harligt buffebord med sex olika ratter dar de fick smaka pa varandras ratter. I vanliga fall ater de ugali (majsgrot) och kokta bonor varje dag till lunch (och de far betala det sjalva).
Vi hade 80 minuter lektion men det blev nastan fyra timmar innan vi var klara, sa de andra lararna kommer kanske bli arg pa mig, nar deras elever aldig dok upp :))
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet